Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DĄBROWSKA Kazimiera | Miniatura - Portret Juliusza Osterwy, 1925 r.

Kazimiera DĄBROWSKA (Radom, 1890-1972, Rzym)

Miniatura - Portret Juliusza Osterwy, 1925 r.

tempera/kość, 6 x 8 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'K. Dąbrowska 1925'

Kazimiera Dąbrowska, zanim wyjechała do Rzymu, bywała regularnie na przedstawieniach wystawianych na deskach warszawskich teatrów, zawsze z teczką zawierającą blok do szkicowania. Uwielbiała teatr, wielokrotnie portretowała aktorów i aktorki podczas pracy na scenie czy w kostiumach teatralnych. Pozostawiła po sobie liczne portrety artystów, m.in. Marii Brydzińskiej, Heleny Szmolcówny, Marii Majdrowicz. Jednakże najbardziej przez nią cenionym, wręcz uwielbianym, aktorem, w którym się zresztą podkochiwała, był Juliusz Osterwa. Dąbrowska portretowała go wielokrotnie, powstało blisko 20 miniatur portretowych, w większości przedstawiających aktora w rolach teatralnych. Proponowana miniatura przedstawia Juliusza Osterwę sportretowanego na tle figury Chrystusa niosącego krzyż - rzeźby projektu Andrzeja Pruszyńskiego, stojącej przed wejściem do Bazyliki Świętego Krzyża na Krakowskim Przedmieściu.
Juliusz Osterwa był znakomitym aktorem, reżyserem i teoretykiem teatru okresu międzywojennego, założycielem eksperymentalnego warszawskiego Teatru Reduta. Urodziwy, zgrabny, pomysłowy miał szczęście i został zaangażowany przez Ludwika Solskiego do Teatru Miejskiego w Krakowie. W tym czasie wybił się jako parodysta w kabarecie "Zielony Balonik", zaprzyjaźnił się z artystyczną cyganerią. W sezonie 1906/07 był ulubieńcem publiczności w teatrze poznańskim, tu debiutował jako reżyser, wystawiając "Horsztyńskiego". Dzięki Czartoryskim został wówczas wprowadzony w środowisko zamożnego ziemiaństwa, które umożliwiło mu wyjazdy zagraniczne. Ściągnięty przez Leona Śliwińskiego do zespołu farsy warszawskiej, od lutego 1910 zdobywał w stolicy nadzwyczajną popularność w postaciach wesołych uwodzicieli i lirycznych młokosów. W 1912 rola księcia Reichstadtu w "Orlątku" rozsławiła go na cały kraj. Odtąd miał już pozostać jednym z najlepiej opłacanych aktorów w Polsce. Osiągnąwszy mistrzostwo w zakresie odtwarzania lekkich amantów, skierował swe aktorskie i reżyserskie ambicje ku dramatowi, a zapędy reformatorskie przeciwko "złu w teatrze". Pierwsze lata po wojnie spędził w Teatrze Rozmaitości. Popisem reżyserskim w "Weselu" (6 marca 1915) otworzył sobie wtedy drogę do kierownictwa artystycznego Teatru Rozmaitości. Nominacji jednak nie doczekał, gdyż jako poddany austriacki został 4 lipca 1915 deportowany do Samary nad Wołgą. Wespół z Wincentym Drabikiem obmyślał tam widowiska dla teatru w przyszłej, wyzwolonej Warszawie. Od 21 kwietnia do 30 czerwca 1918 przewodził grupie aktorskiej, która oderwawszy się od zespołu Rychłowskiego, dawała przedstawienia w klubie "Ogniwo"; nazywano ją "komuną Osterwy". Z Kijowa wrócił do Warszawy (10 sierpnia 1918) i przez jedenaście miesięcy pracował u Szyfmana w Teatrze Polskim i Teatrze Małym. W jego reżyserii Warszawa po raz pierwszy ujrzała "Księcia Niezłomnego". Wyzwolenie Polski w listopadzie 1918 powitał sugestywną postacią Konrada w "Wyzwoleniu". W 1919, wraz z Mieczysławem Limanowskim, założył teatr laboratorium "Reduta", początkowo przy Teatrze Rozmaitości, a od 1921 działający samodzielnie. "Redutą" kierował w Warszawie (1919 - 1924 i 1931 - 1939) oraz w Wilnie i Grodnie (1925 - 1929). Teatr na Pohulance w Wilnie stał się stałą siedzibą zespołu, to z niego docierał z występami do wielu miast w Polsce. Po II wojnie światowej współpracował z Teatrem Polskim w Warszawie i z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.


Rysunku i malarstwa uczyła się w Żeńskiej Szkole Artystycznej w latach 1904-1905 u Leokadii Łempickiej. W latach 1907-1908 w Szkole Malarstwa i Rysunku Miłosza Kotarbińskiego. Malowała portrety, miniatury i grafikę użytkową. Od 1916 wystawiała swoje prace w warszawskiej Zachęcie, Krakowie i Lwowie. W latach 1929-1931 prezentowała swój dorobek w Salonie Sztuki Francuskiej w Paryżu w 1929 otrzymując wyróżnienie. Portretowała znanych polityków, arystokrację, aktorów w 1935 odznaczona została Złotym Krzyżem Zasługi. W grudniu 1936 wyjechała do Rzymu, pierwotnie pobyt miał trwać 3 miesiące, ale ostatecznie artystka w Rzymie pozostała na stałe. Zamieszkała w klasztorze sióstr św. Józefa z Cluny. 29 maja 1937 została odznaczona przez papieża Piusa XI krzyżem Krzyżem Dla Kościoła i Papieża ("Pro Ecclesia et Pontifice"). W czasie II wojny światowej nie zaprzestała działalności wykonując miniatury Matki Boskiej Ostrobramskiej w 1941, Matki Boskiej Fatimskiej 1943 oraz miniatury portretowe polskich dowódców i generałów. W październiku 1949 została otwarta wystawa prac artystki w Watykanie z okazji Roku Świętego 1950. Na wystawie zaprezentowano 100 miniatur i 75 rysunków z tej okazji wydany został również pamiątkowy album. W 1952 artystka z powodu pogorszenia się stanu zdrowia wyjeżdża na leczenia do Szwajcarii do Fryburga po powrocie zaczyna projektować znaczki pocztowe dla Poczty Watykańskiej. W ciągu 18 lat zaprojektowała 28 emisji i 1 blok. W 1951 Ludovico Chigi della Rovere Albani wielki mistrz Zakonu Maltańskiego, którego sportretowała w 1940 przyznał artystce Krzyż Zasługi Zakonu Maltańskiego w 1960 Kazimiera Dąbrowska została odznaczona Orderem Zasługi Republiki Włoskiej V klasy. W 1970 z okazji 80 urodzin Muzeum Archidiecezjalne we Wrocławiu wystawiało prace Dąbrowskiej. Z polskiego okresu działalności artystki w czasie II wojny światowej przepadło ok. 400 prac, dziś zachowane prace można oglądać w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym W Krakowie, Muzeum Teatralnym w Warszawie część jest również własnością osób prywatnych. Kazimiera Dąbrowska zmarła w Rzymie i tam została pochowana na cmentarzu przy Via Flaminga.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DĄBROWSKA Kazimiera

Czołowa miniaturzystka polska pierwszej połowy XX wieku. Studiowała w Warszawie w latach 1904-1905 w Żeńskiej Szkole Artystycznej pod kierunkiem Leokadii Łempickiej, a w latach 1907-1908 w Szkole Malarstwa i Rysunku Miłosza Kotarbińskiego. Od 1914 uczestniczyła w różnych wystawach. W latach 1929,1930,1931 artystka prezentowała swój dorobek w Salonie Sztuki Francuskiej w Paryżu otrzymując w 1929 roku wyróżnienie. W roku 1936 wyjechala do Rzymu gdzie pozostała do końca życia - pracując głównie na zlecenie Watykanu. W okresie od   października 1949 roku do czerwca roku 1950 przygotowuje wystawę w watykańskiej Cento Giorni. Zaprezentowała na niej 100 miniatur i 75 rysunków. Ekspozycja stała się dla niej najważniejszym wydarzeniem nie tylko roku 1950  ale i całego życia - jak później wspominała. W udzielonym wywiadzie dla Queen`s Work żaliła się, iż w okresie wojny zaginęło w Polsce około 400 jej prac. Szczególnie kochała teatr, zaś wśród artystów Juliusza Osterwę, któremu poświęciła serię dzieł przedstawiających go i innych aktorów sceny polskiej w różnych rolach. Bywała regularnie we wszystkich teatrach warszawskich, zawsze z teczką, zawierającą blok do szkicowania.
Pracae artystki znajdują się w Muzeach Watykańskich, a w Polsce możemy je odnalezć w Muzeum Narodowym w Warszawie i Krakowie i Muzeum Wnętrz Zabytkowych w Pszczynie. W 1939 roku na wystawie Miniatury na tle wnętrz pałacu hr.Pusłowskich zaprezentowano 9 miniatur artystki.              

 

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl