Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
GÓRNA Katarzyna |

Katarzyna GÓRNA (ur. 1968)

"Madonny", 1996-2001 r.

wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 120 x 82 cm

edycja 10/10 + 2 AP

OPINIE:
- do obiektu dołączony certyfikat autorski

"Zatem seks interesuje mnie zawsze w kontekście konfrontacji kobiety i mężczyzny. Te ciągłe próby dominacji, kto ma rządzić, kto jest lepszy - starcie między rolą kobiety i rolą mężczyzny. Kobiety próbują walczyć o swoje miejsce, żeby nie być non stop dyskryminowane. Seksualność odgrywa w tym swoją rolę. (...) Kobiety mają wiecznie poczucie winy, muszą się bardziej starać, aby cokolwiek osiągnąć, muszą cały czas rywalizować z facetami. Wypowiadanie opinii na te tematy to dla mnie rzecz najważniejsza".
KATARZYNA GÓRNA


"Serie fotograficzne Katarzyny Górnej, przedstawiające nagie kobiety w różnym wieku, w pozach wziętych z arcydzieł historii sztuki, także nie spotkały się z aplauzem krytyki. Ciała większości kobiet odbiegają bardzo od norm lansowanych przez poczytne periodyki. Zdjęcia są czarno białe, duże. Kobiety, w tym także sama autorka, przybierają pozy hieratyczne - już to samo w sobie jest estetycznym zgrzytem, przełamaniem konwencji. Wyraża bezpodstawne aspiracje do ról nienależnych modelkom. A jeśli jeszcze naga modelka trzyma na ręku dziecko - to zakrawa na świętokradztwo. Podobnie nieodpowiednie są aspiracje kobiet do uprawiania niektórych bardzo męskich sportów, na przykład sumo. Nie cały świat jest dla kobiet. A jeśli nawet, to nie dla wszystkich".
ANDA ROTTENBERG, FRAGMENT WSTĘPU DO KATALOGU WYSTAWY "BIAŁY MAZUR", BERLIN 2003, KRAKÓW 2004


Dla twórców po transformacji ustrojowej obrazowość katolicka stanowiła pole artystycznego sprzeciwu wobec polityki religijnej postkomunistycznej Polski. Kościół, którego pozycję umocniło wsparcie ruchu "Solidarności", po 1989 otrzymał pełnoprawny mandat do kształtowania polityki. W dyskursie roli kobiety w społeczeństwie posttransformacyjnym ukuł się propagowany przez nowe władze - a zwłaszcza Kościół katolicki - wzorzec Matki Polki. Ten model kobiecości zakładał całkowite oddanie się roli matki, zrzekającej się swojej indywidualności na wzór Marii - matki Jezusa Chrystusa.
Cykl "Madonny" autorstwa Katarzyny Górnej nawiązuje do trzech motywów ikonografii Marii: pięknej Madonny, Madonny z Dzieciątkiem i piety. Artystka wykorzystała schematy ikonograficzne zaczerpnięte ze sztuki religijnej: zestawiła motywy kultury dawnej i współczesnych, nagich bohaterów, a zarazem użyła zarazem medium nietypowego dla dzieł religijnych. Bohaterką pierwszej fotografii jest bardzo młoda dziewczyna, stojąca w pozie przypominającej Wenus z obrazu Botticellego. Po jej nodze spływa krew menstruacyjna, symbolizująca moment stawania się kobietą. Środkowa część tryptyku to Madonna z Dzieciątkiem - młoda kobieta w hieratycznej pozie, przedstawiona z małym dzieckiem. Na ostatniej fotografii widzimy trawestację piety - na kolanach kobiety w średnim wieku siedzi dorosły, szeroko uśmiechnięty mężczyzna. Spomiędzy jego ud wystaje penis we wzwodzie. Wszystkie trzy przedstawione kobiety uśmiechają się nieznacznie, jakby anielsko.
Tryptyk Górnej dokonuje rewizji znaczenia ikonografii maryjnej, rzuca wyzwanie idealnej wizji kobiecości i jej klasycznemu obrazowaniu. W ironiczny sposób dialoguje z ideałem Matki Polki, który odrealnia doświadczenie bycia kobietą, ponieważ wzoruje macierzyństwo na Matce Boskiej. "Madonny" obrazują dychotomię roli kobiety, która powinna zrezygnować z własnej podmiotowości na rzecz rodziny, jak uczyniła to Maria dla Chrystusa. Ale, jak pokazuje nam trzecia część tryptyku, Matka Polka nie poświęca swojego życia uczłowieczonemu Bogu, a zwykłemu człowiekowi, takiemu jak ona sama. W "Madonnach" autorka tworzy obraz kobiecości fizycznej, cielesnej, samoświadomej. Piękna Madonna, Madonna z Dzieciątkiem i pieta to też trzy okresy z życia kobiety - czyli motyw często pojawiający się w pracach artystki.


W latach 1989-1994 studiowała w pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. Dyplom na wydziale rzeźby w 1994. Wystawy indywidualne: 1994 pokaz dyplomowy w pracowni Galeria A.R.T. Płock; 1996 – 10 panien Galeria Przyjaciół A.R. Warszawa, 1997 – Madonny CSW ZUJ Warszawa, 2000 Zestaw kobiet Wyspa Gdańsk. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
GÓRNA Katarzyna
W latach 1989-1994 studiowała w pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. Dyplom na wydziale rzeźby w 1994. Wystawy indywidualne: 1994 pokaz dyplomowy w pracowni Galeria A.R.T. Płock; 1996 – 10 panien Galeria Przyjaciół A.R. Warszawa, 1997 – Madonny CSW ZUJ Warszawa, 2000 Zestaw kobiet Wyspa Gdańsk. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl