DWIE MAGNIFICENCJE - ZAPROSZENIE NA SZOPKĘ ZIELONEGO BALONIKA W JAMIE MICHALIKOWEJ
(z Leonem Wyczółkowskim i Stanisławem hr. Tarnowskim), 1911 auto litografia, 63,5 x 23 cm
Reprodukowana w: J. P. Gawlik, Powrót do Jamy, Kraków 1961, s. 119 i H. Górska, E. Lipiński, Z dziejów karykatury polskiej, Warszawa 1977, s. 143. Krakowski kabaret literacko-artystyczny "Zielony Balonik", działający od 1905 r. w cukierni zwanej "Jamą Michalikową", początkowo był imprezą zamkniętą, dopiero od 1911 r. zaczął wystawiać publicznie, m.in. słynne szopki noworoczne. Zaproszenia wykonywali różni artyści związani z kabaretem. Ilustracje na zaproszeniach odnosiły się do wydarzeń w krakowskim środowisku artystycznym, były dowcipne, karykaturalne, czasem złośliwe. Autorem zaproszeń był m.in. Karol J. Frycz, który w 1911 r. projektował i meblował drugą salę w "Jamie Michalikowej". Dzięki tej realizacji stal się bardzo popularny. "Dnie 5,7,11 i 14 Stycznia będą poświęcone radości i weselu albowiem w pogłębionej świeżo Jamie Michalikowej zabrzmi w tych dniach na nowo tradycyjna nuta Szopki Krakowskiej Zielonego Balonika [.] " - tak się zaczyna niniejsze zaproszenie na Szopkę w 1911 r., na którym Frycz przedstawił nieco karykaturalne kukiełki dwóch rektorów, a nad nimi umieścił berła rektorskie na tle sztalugi malarskiej. Prof. Leon Wyczółkowski (pokazany z lewej strony), który w roku akademickim 1909/1910 pełnił funkcję rektora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, podaje rękę Stanisławowi hr. Tarnowskiemu, profesorowi Uniwersytetu Jagiellońskiego, byłemu rektorowi tej uczelni. Była to pierwsza wystawiana publicznie szopka Zielonego Balonika, a odbywała się w poszerzonym o nową salę lokalu. J. P. Gawlik pisze: "Sama J. E. prof. dr hr. St. Tarnowski raczył przybyć do Jamy w towarzystwie córki, aby osobiście usłyszeć siebie wypowiadającego [do Wyczółkowskiego} ową znakomitą inwokację ŤMagnificencjo! Może w godności nie wyższy - w czynie z pewnością nie doskonalszy - w dobrych chęciach przynajmniej równy..ą Szopka szła kompletami przez trzynaście wieczorów. [Teofil] Trzciński imitował, naśladował, udawał, podrabiał przez cały czas 38 głosów. Robił to podobno genialnie. Cały arystokratyczny i snobujący się światek, Ťnajczcigodniejsze mamuty ówczesnego Krakowaą przewędrowały przez Jamę, bawiąc się karykaturą największego potentata klanu" (J. P. Gawlik, j.w., s. 121-122).
FRYCZ Karol
W latach 1887-1896 studiował na Wydziale Politechniki Monachijskiej, uczył się także w krakowskiej ASP u L. Wyczółkowskiego i J. Unierzyskiego. W latach 1902-1904 uczęszczał do wiedeńskiej Kunstgewerbschule, paryskiej Academie Julian (1904r.-1905r.) i londyńskiej szkoły W. Morrisa. Od 1930r. był profesorem ASP w Krakowie. Należał do towarzystwa Polska Sztuka Stosowana. Był autorem dekoracji i kostiumów głównie dla Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie (1935r.-1939r.) i Teatru Polskiego w Warszawie (1913r.-1931r.). Upowszechnił dekoracje trójwymiarowe w teatrze polskim. Był twórcą kilkuset opraw plastycznych dla różnych sztuk teatralnych. Był twórcą polichromii wielu krakowskich kościołów. Zajmował się także grafiką, głównie litografią. W 1952r otrzymał nagrodę państwową . Był współautorem wystroju Jamy Michalika.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl