Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SOSNOWSKI Kajetan | Z serii Obrazy chemiczne - Metalepseis, lata 70. XX w.

Kajetan SOSNOWSKI (1913 Wilno -1987 Warszawa)

Z serii Obrazy chemiczne - Metalepseis, lata 70. XX w.

technika własna, krzemian chlorku kobaltu/płótno, 60 x 50 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu METALEPSEIS [nieczytelne]'
opisany na odwrociu, na blejtramie: 'KAJETAN SOSNOWSKI'

Kajetan Sosnowski od początku inspirował się prawami rządzącymi materią i energią. Na równi z osiągnięciami sztuki fascynowała go istota życia biologicznego, jeszcze nie rozszyfrowane tajemnice mikro- i makroświata, zjawiska energetyczne czy struktury występujące w przyrodzie. Cytując Bożenę Kowalską: "Odkrywanie nowych praw, prawd i języków w każdym rejonie poszukującej i twórczej myśli ludzkiej czy ludzkiej wrażliwości było i jest dla artysty miarą najwyższych wartości człowieczeństwa" (Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, [red.] Wiesława Wierzchowska, Warszawa 1977, s. nlb.).
Niegasnącą ciekawość odnajdywanych lub jeszcze nigdy wcześniej nieodkrytych zagadek naszego świata można jednak znaleźć nie tylko w rozległych rejonach intelektualnych zainteresowań i rozważań artysty. Ponieważ Kajetan Sosnowski przypisywał szczególnie istotną rolę naukom ścisłym, czy nawet uznawał je za wiodący obszar myśli ludzkiej, wiązał wielokroć z tą problematyką całą swoją działalność artystyczną.
Właśnie zagadnienie nie do końca zdefiniowanej energetyczno-korpuskularnej natury świata stało się inspiracją dla odkrywczej koncepcji "obrazów pustych", do których należy prezentowana w katalogu kompozycja. Seria monumentalnych poliptyków wzięła się z malarskiej interpretacji efektów studiów nad barwami i analizy porównawczej naukowego pojmowania zjawisk koloru. "Wywiedzione - pisze Bożena Kowalska - z teoretycznych dociekań i pracy wyobraźni abstrakcyjnej w dziedzinie matematyki czy mikrobiologii, struktury przywołujące wizualne przybliżenie badanych zjawisk zainspirowały go do budowania nowych, własnych struktur przestrzennych". Niepokojące myśli autora, a także niewytłumaczone do końca przez przyrodoznawców fenomeny zmian barwnych, zachodzących przy pewnych reakcjach fizyko-chemicznych, dały początek serii obrazów chemicznych "Metalepseis". Zdawałoby się, że świat wizualnych zjawisk zawładnął wyobraźnią artysty w nie mniejszym stopniu, niż włada myślą naukowców.
Mimo to relacja działalności twórczej Kajetana Sosnowskiego i obszaru nauk ścisłych nie polega na bezpośrednich uwarunkowaniach czy zależności. Nauka dostarczyła artyście li tylko źródła intelektualnego zadrażnienia i ekscytacji wyobraźni. Bynajmniej nie jest to prosty związek. Nie samo zjawisko, nie samo zagadnienie naukowe i malarskie stanowiło dla twórcy sprawę pierwszej wagi, ale problem egzystencjalny zawarty w fenomenie. U podstaw tych matematyczno-przyrodoznawczych fascynacji naprawdę leżało rozumienie energii jako podstawy bytu, jedynie manifestującej się w materii, oraz struktur matematycznych jako wyrazu potencji kreacyjnej umysłu człowieka, a także pytanie o autentyczną istotę zjawisk natury, niemożliwej do uchwycenia wyłącznie metodą ścisłą.
I to właśnie czyni dzieła Kajetana Sosnowskiego obiektami kontemplacji, których prostota czy niemal surowość środków składa się na ów szczególny wyraz magii.
Tak też nie jest to sztuka wyspekulowanej konstrukcji. Jak ujęła to wzmiankowana Kowalska, "Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien 'Katalipomena' - obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji - zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki" (Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, [red.] Wiesława Wierzchowska, Warszawa 1977, s. nlb.).


Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SOSNOWSKI Kajetan

Studia odbył w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego (1934–1939). Po wojnie Sosnowski założył szkołę plastyczną w Siedlcach, organizował szkolnictwo artystyczne w Łodzi oraz tamtejszy oddział Związku Polskich Artystów Plastyków. W latach 1947-1951 współpracował z tygodnikiem „Kuźnica” - jako projektant szaty graficznej, ilustrator, a także autor tekstów. W 1955 roku przystąpił do Grupy 55, zwanej też Grupą Staromiejską, którą następnie współtworzył - obok Mariana Bogusza, Zbigniewa Dłubaka, Barbary Zbrożyny, Andrzeja Szlagiera i Andrzeja Zaborowskiego. Uczestniczył we wszystkich jej wystawach, podobnie jak w działalności powołanej przez nią do istnienia legendarnej Galerii Krzywe Koło. Nadto miał swój udział - obok Bogusza - w formowaniu programu Galerii El w Elblągu oraz tamtejszego Biennale Form Przestrzennych. Uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60., wystawiał też w awangardowych galeriach lat 70. Założył Galerię 72 w Chełmie Lubelskim - jak wskazuje nazwa - w 1972 roku. Natomiast w 1969 roku przyznano mu Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. Sosnowski stworzył liczne cykle, które mają niebagatelne znaczenie w historii polskiej sztuki współczesnej.

W 1998 roku zorganizowano jego pośmiertną wystawę w Zachęcie.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl