Obraz czarny z cyklu Układy równowartościowe, 1982 r.
technika własna, obraz szyty, 130 x 100 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: `Kajetan Sosnowski 1982` [HA3 5] nabicie na blejtram wtórne
"Len i bawełna to bezpośrednie produkty przemiany materii zachodzącej w roślinie, jej wymiany między ziemią a słońcem, przy której powstaje tlen, tak niezbędny dla naszej egzystencji" (Kajetan Sosnowski).
Twórczość Kajetana Sosnowskiego charakteryzuje się niespotykaną u innych artystów jego czasu logiczną wynikowością form jego prac, a także konsekwentnym, rozwijanym przez lata językiem plastycznym. Artysta łączył geometryczne układy prostych form z modyfikacjami płaszczyzny realizowanymi w przestrzeni samej tkaniny. Dla Sosnowskiego podstawowym medium wizualnym był materiał - bawełna, len, zazwyczaj w neutralnych, naturalnych kolorach. Malarz zszywał jego pocięte fragmenty, tworząc asymetryczne, gładkie kompozycje. W prezentowanej pracy artysta pokrył blejtram jednym pasem delikatnego szarego materiału, który został asymetrycznie zszyty w określonych punktach, diagonalnie w stosunku do wątku i osnowy materiału. Po naciągnięciu materiału na deski artysta uwidocznił powstałe wypukłości, tworzące swoisty relief, formą nawiązujący do działań Lucio Fontany czy Piero Manzoniego.
Jak pisała Paulina Sztabińska, "(...) bardzo ważną rolę odgrywa natura oraz światło. Załamując się na wypukłościach reliefu, potęguje zmienność kompozycji i uzyskiwanych efektów. Igra ono na płaszczyznach w sposób taki, jak np. w przyrodzie pole liści łopianu. Mają one podobną strukturę, ale umieszczone pod różnymi kątami odmiennie odbijają promienie słoneczne, pojawiają się na nich lub przestają być widoczne niewielkie wypukłości, czasami wydają się płaskie, a innym razem tworzą z innymi złożoną `płaskorzeźbę`. (...) Prace Sosnowskiego można traktować jako swoisty artystyczny `dokument` odkryć z zakresu fizyki, chemii i innych nauk (...). Jednak równie ważna była bezpośrednia obserwacja zjawisk zachodzących w naturze. Działania te wiązały się z ciągłym eksplorowaniem nowych, nieodkrytych wcześniej obszarów otaczającej nas rzeczywistości i zachodzących w niej procesów" (Paulina Sztabińska, Geometria a natura. Polska sztuka abstrakcyjna w drugiej połowie XX wieku, Warszawa 2010, s. 47).
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem "awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Studia odbył w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego (1934–1939). Po wojnie Sosnowski założył szkołę plastyczną w Siedlcach, organizował szkolnictwo artystyczne w Łodzi oraz tamtejszy oddział Związku Polskich Artystów Plastyków. W latach 1947-1951 współpracował z tygodnikiem „Kuźnica” - jako projektant szaty graficznej, ilustrator, a także autor tekstów. W 1955 roku przystąpił do Grupy 55, zwanej też Grupą Staromiejską, którą następnie współtworzył - obok Mariana Bogusza, Zbigniewa Dłubaka, Barbary Zbrożyny, Andrzeja Szlagiera i Andrzeja Zaborowskiego. Uczestniczył we wszystkich jej wystawach, podobnie jak w działalności powołanej przez nią do istnienia legendarnej Galerii Krzywe Koło. Nadto miał swój udział - obok Bogusza - w formowaniu programu Galerii El w Elblągu oraz tamtejszego Biennale Form Przestrzennych. Uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60., wystawiał też w awangardowych galeriach lat 70. Założył Galerię 72 w Chełmie Lubelskim - jak wskazuje nazwa - w 1972 roku. Natomiast w 1969 roku przyznano mu Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. Sosnowski stworzył liczne cykle, które mają niebagatelne znaczenie w historii polskiej sztuki współczesnej.
W 1998 roku zorganizowano jego pośmiertną wystawę w Zachęcie.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl