Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SOSNOWSKI Kajetan |

Kajetan SOSNOWSKI (1913 Wilno -1987 Warszawa)

"OBRAZ SZYTY Z CYKLU KATALIPOMENA - PAMIĘCI EINSTEINA", 1976

płótno lniane,
80 x 80 cm,
sygnowane na odwrocie, na zagięciu płótna "Kajetan Sosnowski z cyklu Katalipomena Pamięci Einsteina 80 x 80 1986 [!] Kajetan".
Z pracowni artysty.

Zarówno syn artysty jak i Bożena Kowalska z całą stanowczością stwierdzają, że obraz powstał w 1976 roku, a nie jak mylnie podał sam artysta, dziesięć lat później. Pomyłka wynikać może z późniejszego położenia sygnatury.
Wystawiany i reprodukowany m.in.: - Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1998; - Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 1998; - Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski - malarz niewidzialnych światów, Warszawa 1998. Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, poz.39, il. 39 (fotografia odwrócona!).
"U schyłku 1975 r.,[?] podjął artysta realizację nowej koncepcji, której nadał z grecka nazwę KATALIPOMENON, co oznacza: zachować, uchronić.[?]. Zarówno pomysł nowego cyklu, jak jego nazwa, wzięły początek z idei ochrony naturalnego środowiska człowieka. Artysta tak pisał o ich narodzinach:
Obrazy szyte powstały w wyniku mego pobytu na plenerze w 1975 roku w Jagniątkowie. Tematem spotkania była ochrona środowiska.[?]. Jako jedynego materiału użyłem surowego, lnianego płótna, farbę zastąpiła struktura tkaniny, jej wątek i osnowa. [?] Katalipomeny stały się hołdem dla doskonałości natury - ku uwadze i refleksji widza. [?] Płótna na obrazach KATALIPOMENA są zszywane. Czasem po jednej tylko diagonali, czasem po linii łuku, niekiedy dwoma równoległymi duktami, albo też w innych, bardziej skomplikowanych układach - zawsze jednak geometrycznych.
Płótno jest jedną z pierwszych, zgrzebnych materii wykonywanych niewprawnymi jeszcze rękami człowieka [?] Produkowane było, by je ciąć i zszywać dla nadania mu użytkowych, służebnych wobec człowieka funkcji. Dlatego Sosnowski je zszywał. A pozostawiał w surowej jego prostocie, by zachowało asocjacje ze swym atawizmem w dziejach ludzkości i ze swym naturalnym, roślinnym związkiem z ziemią, słońcem i deszczem. [?] Zszywane płótna Kajetana są przestrzenne. Stwarzają sugestię dali powietrznych i rozległych, jak po horyzont zaorana ziemia. [?] W obrazach szytych [?] zawarty jest czynnik czasu. [?] Artysta mówił nieraz, że w założeniach jego leży proces starzenia się obrazów szytych, ten naturalny proces zmian, jaki nieść będzie osiadanie na nich kurzu, zmiany barw wskutek płowienia i zabrudzeń tkaniny, a potem jej kruszenie się, destrukcja dokonywana przez nieuchronne przemijanie. Katalipomena
wyłącznie z surowego, lnianego płótna tworzył Kajetan tylko do 1977 r." (Bożena Kowalska, ze wstępu do katalogu j.w., s. 41-43).

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SOSNOWSKI Kajetan

Studia odbył w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego (1934–1939). Po wojnie Sosnowski założył szkołę plastyczną w Siedlcach, organizował szkolnictwo artystyczne w Łodzi oraz tamtejszy oddział Związku Polskich Artystów Plastyków. W latach 1947-1951 współpracował z tygodnikiem „Kuźnica” - jako projektant szaty graficznej, ilustrator, a także autor tekstów. W 1955 roku przystąpił do Grupy 55, zwanej też Grupą Staromiejską, którą następnie współtworzył - obok Mariana Bogusza, Zbigniewa Dłubaka, Barbary Zbrożyny, Andrzeja Szlagiera i Andrzeja Zaborowskiego. Uczestniczył we wszystkich jej wystawach, podobnie jak w działalności powołanej przez nią do istnienia legendarnej Galerii Krzywe Koło. Nadto miał swój udział - obok Bogusza - w formowaniu programu Galerii El w Elblągu oraz tamtejszego Biennale Form Przestrzennych. Uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60., wystawiał też w awangardowych galeriach lat 70. Założył Galerię 72 w Chełmie Lubelskim - jak wskazuje nazwa - w 1972 roku. Natomiast w 1969 roku przyznano mu Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. Sosnowski stworzył liczne cykle, które mają niebagatelne znaczenie w historii polskiej sztuki współczesnej.

W 1998 roku zorganizowano jego pośmiertną wystawę w Zachęcie.

Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl