Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŃCZAK Julian | Opposed to Vertical, 1967 r.

Julian STAŃCZAK (1928 Borownica - 2017 Seven Hills, Ohio)

Opposed to Vertical, 1967 r.

olej/płótno, 132,1 x 111,8 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Julian Stańczak 1967'
opisany na blejtramie: 'JULIAN STANCZAK "OPPOSED TO VERTICAL"'




POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, USA
- kolekcja instytucjonalna, Polska


Julian Stańczak w latach 60. XX wieku zajmował się zagadnieniem wartości i potencjału czerni
i bieli w obrazie. Kolorystykę swoich prac zawęził wtedy do tych dwóch barw, aby badać ich
wpływ na widzenie formy i przenikanie się kształtów. Ten okres jest dla autora najważniejszym
etapem w kształtowaniu się jego artystycznej osobowości. Twórca budował rytm obrazów
przez wykorzystanie pionowych i poprzecznych pasów, w których umieszczał linie kontrastujące
kolorem, burzące rytmiczny porządek. Linie nachodzą na siebie, przecinają się i wibrują
w oczach patrzącego na dzieło.
Juliana Stańczaka uważa się za jednego z prekursorów i czołowych przedstawicieli op-artu.
Studiował w Cleveland Art Institute oraz na Uniwersytecie Yale, gdzie jego mistrzem był jeden
największych klasyków abstrakcji geometrycznej XX wieku, Joseph Albers. Karierą Polaka zajęła
się prestiżowa galeria Marthy Jackson. W 1965 wziął on udział w nowojorskiej wystawie
„Responsive Eye” w MoMA, która utwierdziła pozycję op-artu jako ważnego i modnego kierunku
sztuki w USA i na świecie. Kurator William C. Seitz w katalogu ekspozycji szczegółowo
analizował twórczość artystów, których prezentował. Jak referuje Marta Smolińska w swojej
książce poświęconej Stańczakowi, „W dalszej części eseju Seitz koncentrował się na pracach
rozegranych jedynie w bieli i czerni. Zauważał, że prawie wszystko, co dotychczas napisał
o malarstwie optycznym w kolorze, można odnieść także do obrazów czarno-białych i na
odwrót. Okazuje się, że kolor nie jest niezbędny do wykreowania percepcyjnej ambiwalencji,
różnorodności i wrażenia ruchu. By aktywować wizję, wystarczy rudymentarne zestawienie
czerni i bieli, które swoim kontrastem zainicjują wielopoziomowy i wieloaspektowy proces
odbioru” (Marta Smolińska, Julian Stańczak. Op art i dynamika percepcji, Warszawa 2014).
Marta Smolińska wskazuje również, że Seitz omawia przy pracach ograniczonych do dwóch
barw tzw. efekt moire (prążki mory): „Powstaje on, kiedy nakładają się na siebie co najmniej
dwie siatki linii, obrócone o pewien kąt lub poddane względem siebie deformacji. Potencjał
prążków mory jest tak duży, że na jego bazie można tworzyć najbardziej dramatyczne dynamiki
jakże prostych - zdawałoby się - czarno-białych struktur liniowych” (tamże).

Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Vleveland w Ohio.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŃCZAK Julian

Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje cen wywoławczych we wszystkich katalogach aukcyjnych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl