Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STAŃCZAK Julian | Homage to Quadrille - W hołdzie kadrylowi, 1975 r.

Julian STAŃCZAK (1928 Borownica - 2017 Seven Hills, Ohio)

Homage to Quadrille - W hołdzie kadrylowi, 1975 r.

akryl/płótno, 76 x 76 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Julian Stańczak | 1975'
na odwrociu na blejtramie sygnowany, datowany i opisany: 'JULIAN STAŃCZAK "HOMAGE TO QUADRILLE" 1975'

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- D. Wigmore Fine Art Inc., Nowy Jork
- kolekcja prywatna, Warszawa

LITERATURA:
- porównaj: Marta Smolińska, Julian Stańczak, Op art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 200 (il.) i 204-205 (il.)

Twórczość Juliana Stańczaka zyskała uznanie słynnego teoretyka oddziaływania sztuki na zmysły, Rudolfa Arnheima. Arnheim był zdania, że abstrakcjoniści pozwolili nam zrozumieć, że kształty i kolory, które widzimy, nie są jedynie źródłem estetycznej przyjemności. Twierdził, że sztuka abstrakcyjna odzwierciedla ludzką naturę i stanowi refleksję nad miejscem człowieka w świecie. Podkreślał, jak ważny w abstrakcji jest zwrot ku formie: przez niemożność skupienia się na treści mimetycznej czy narracyjnej, odbiorca abstrakcyjnego obrazu musi się głębiej zastanowić się nad tym, czego doświadcza jego wzrok.

O malarstwie Stańczaka Arnheim pisał: "Bez wątpienia, wkraczamy w głęboko ludzie rejony, świat bardziej zbudowany niż zrodzony naturalnie, w którym natura zjawia się tylko w rzadkich momentach, kiedy konstelacje reguł są proste i przejrzyste, na przykład w kryształach. Umysł ludzki tworzy taki ład w bardziej uporządkowany sposób i broni się nim przed nieprzewidywalnym środowiskiem. To z pewnością jeden z aspektów twórczości Stańczaka: daje ona schronienie, niczym sanktuarium. Ale gdyby wszystkim, co przedstawia, była spokojna harmonia, przekaz ten byłby ograniczony. (...) Widzimy świat solidny, ale nade wszystko tajemniczy. Zamiast zwartych materii, po których można by stąpać, malarz daje nam delikatne tkanki oscylacji, przepięknie prawdziwe dla oka, lecz niewzbudzające zaufania w naszych kończynach. Pokazuje nam przeźroczystości, wyrafinowaną mieszankę obiektów zdefiniowanych i ledwo widocznych wizji. I tak subtelnie zmienia powierzchnie, że nie mamy pewności, czy to wciąż ten sama, czy już zmieniła się w swoją sąsiadkę" (Rudolf Arnheim, "A search for crystals", [w:] Julian Stanczak. Decades of Light, [red.] Robert J. Bertholf, University of New York at Buffalo, Buffalo 1990, s. 2).

Artysta polskiego pochodzenia, jeden z prekursorów i czołowych przedstawicieli Op-artu. Uważa się nawet, że termin "Op-art" pochodzi od tytułu jego pierwszej indywidualnej wystawy w Nowym Jorku "Optical Paintings" w Martha Jackson Gallery (1964). Sam artysta odnosił się zawsze do tego terminu z rezerwą, uważając to określenie za zbytnie uproszczenie jego założeń artystycznych, w których istotną rolę odgrywało zawsze studiowanie natury i relacji kolorystycznych występujących w obserwowanej rzeczywistości. Studiował w Cleveland Art Institute oraz na Uniwersytecie Yale, gdzie jego mistrzem był jeden największych klasyków abstrakcji geometrycznej XX w., Joseph Albers. Karierą Stańczaka w latach 60. zajęła się prestiżowa galeria Marthy Jackson, niedługo potem w Europie zaczęła promować go najważniejsza dla tego kierunku paryska galeria Denise Rene. W 1965 artysta wziął udział w nowojorskiej wystawie "Responsive Eye" w MOMA, która usankcjonowała Op-art, jako ważny i modny kierunek sztuki w USA i na świecie. Ostatnio zaobserwować można renesans zainteresowania twórczością artysty. W tym roku malarz znalazł się na 6 pozycji listy "15 Najgorętszych nazwisk rynku sztuki" ogłoszonej przez Bloomberg-Artnet.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STAŃCZAK Julian

Polski malarz zamieszkały na stałe w Stanach Zjednoczonych, jeden z pionierów op-artu. W 1940 został wraz z całą rodziną aresztowany przez Sowietów i wywieziony na Syberię. Wskutek ciężkiej pracy i choroby utracił władzę w prawej ręce. Uciekł z rodziną ze Związku Radzieckiego do Afryki, gdzie zamieszkał w obozie dla uchodźców z Polski. Młodość spędził w Ugandzie gdzie pobierał pierwsze lekcje rysunku lewą ręką. Pierwszą wystawę swojej twórczości miał w Nairobi (Kenia). W 1949 wyemigrował z rodziną do Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął studia na politechnice w Londynie a w 1950 przeniósł się do USA. Rozpoczął tam studia w Cleveland Art Institute, które ukończył w 1954. Następnie studiował w Yale, gdzie uzyskał tytuł Master of Art Sciences. W 1964 został profesorem malarstwa w Cleveland Art Institute w Cleveland w Ohio.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl