Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FAŁAT Julian | ZIMOWY PEJZAŻ PODGÓRSKI Z BYSTREJ, 1917

Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

ZIMOWY PEJZAŻ PODGÓRSKI Z BYSTREJ, 1917

Akwarela, gwasz, pióro, pędzel, tusz na sumarycznym szkicu ołówkowym,
papier żeberkowy w odcieniu brunatnym naklejony całą powierzchnią na tekturę;
41,3 x 65,4 cm (w świetle starego passe-partout typu "wiedeńskiego").
Sygnowany ponad dolną krawędzią po prawej półsuchym pędzelkiem akwarelą w tonacji brunatnej: JFałat Bystra 1917 (inicjał imienia i pierwsza litera nazwiska związane)

w zewnętrznym arkuszu tektury zabezpieczającej plecy w centrum widoczna naklejona na plecach, zabezpieczona arkusikiem kalki, kartka papieru (leżący prostokąt) z tekstem* pozytywnej opinii prof. Feliksa Kopery i dra Kazimierza Buczkowskiego z 15 maja 1944 roku.
Stan zachowania: miejscami ślady po zachlapaniu oraz rozmycie pigmentów.

Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie, rozpoczęte w 1869 roku w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a kontynuowane w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w pracowniach Alexandra Straehubera i Johanna L. Raaba, ukończył ostatecznie - pokonując ograniczenia i wszelkie trudności wynikające z chłopskiego pochodzenia i wiążącego się z nim statusu materialnego - w roku 1882 w swej macierzystej uczelni, która po latach (1895-1909) powołała go na swego rektora i którą - po apodyktycznych rządach Matejki - zreformował i skutecznie zmodernizował. Jego talent rysowniczy i ilustratorski, oczywisty już w półamatorskich pracach z okresu, gdy - jako dokumentalista oraz mierniczy - pracował na Ukrainie (w okolicach Humania i w Odessie) oraz w Szwajcarii przy budowie linii kolejowych, eksplodował podczas przedsięwziętej w roku 1885 podróży dookoła świata. Przełomowe znaczenie dla jego kariery miały akwarele rejestrujące przebieg słynnych polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (rok 1886, i liczne, późniejsze repliki), które znalazły uznanie w oczach najdostojniejszego gościa księcia - ordynata: Wilhelma ks. Pruskiego (przyszłego cesarza Wilhelma II). Zaproszony przezeń do Berlina, Fałat na prawie dziesięć lat związał się z dworem pruskim, antycypując w tamtejszym środowisku późniejszy sukces Wojciecha Kossaka. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku, do końca swych dni utwierdzając swą pozycję najbieglejszego pod względem warsztatowym polskiego pejzażysty, wypowiadającego się przede wszystkim za pośrednictwem techniki akwarelowej.
Oferowana, stosunkowo znacznych rozmiarów akwarela, partiami mistrzowsko wykorzystująca - jak pigment - naturalną barwę brunatnego papieru, użytego jako podobrazie (co bywało często przez malarza stosowanym świadomym zabiegiem natury estetycznej, a nie konsekwencją niedostępności - związanej z wojennym niedostatkiem przedostatniego roku Wielkiej Wojny - szlachetniejszych materiałów) powstała w dojrzałym okresie twórczości Fałata, zapewne istotnie w ulubionej przezeń Bystrej, gdzie osiedlił się ostatecznie pięć lat później, jesienią 1922 roku. Część toponomastyczna sygnatury miałaby w tym przypadku znaczenie dosłowne i nie wydaje się przynależeć do szczególnego, wartościującego "kodu" podpisów malarza, który skodyfikował on dla oznaczania swych dzieł zasadniczo po 1910 roku, zwłaszcza, że korzystnie odróżnia się swym poziomem artystycznym od prac o jednoznacznie już merkantylnym charakterze i przeznaczeniu, sygnowanych: (bez względu na realny czas i miejsce powstania), Polesie oraz, nieporównanie rzadziej, właśnie: Bystra.

* Górne narożniki ukośnie oraz dolna krawędź po środku ostemplowane po części na plecach odciskiem gumowej pieczątki (błękitny tusz): Dr. Kazimierz Buczkowski / Kustosz Muzeum Nar. [odowego] w Krakowie / biegły sądowy w zakresie dzieł sztuki; tekst opinii [mpis]; [l. g.: ] Sw. 40. V. 44. [poniżej: ] P r z e d m i o t
o r z e c z e n i a: Obraz farbami akwarelo- / wymi i gwaszem na szarej [sic! ] tekturze. Wymiary: wys. 45,7 cm., szer. 67 cm. [sic! ] / Przedstawia zimowy krajobraz podgórski. Dołem na prawo sygnatura: " J Fa- / łat Bystra 1917". O p i s o b r a z u: Na pierwszym planie przez całą szerokość / obrazu zaśnieżona równina, zamknięta w głębi zboczem pokrytego śniegiem / wzniesienia o łagodnym stoku, spadającym ku lewej. U stóp wzniesienia / widnieją wśród ciemno zaznaczonych drzew białe dachy wiejskich osiedli. / Z głębi równiny wije się w zakrętach wśród pokrytych zaspami śnieżnymi / brzegów rzeczułka o ciemnej wodzie, obcięta dolną krawędzią obrazu. / Wzdłuz [sic] brzegu od strony prawej obrazu znajduje się grupa wysokich a cien- / kich drzew o skąpym rozgałęzieniu. Inne drzewo rośnie samotnie na lewo. / Niebo w górnych partiach pogodne, nizej [sic] zakryte zwałem ciemnych chmur, / ciągnącym się skośnie przez całą szerokość obrazu. / O r z e c z e n i e: Przedstawiony nam do orzeczenia wyżej opisa- / ny obraz jest zdaniem naszym oryginalną pracą Juliana Fałata / ur. 1853, / zm 1928. [sic! ] /. / W Krakowie, dnia 15 maja 1944 r. Poniżej podpisy: [po lewej, atramentem: ] K. Buczkowsk. [zakończony kolofonem] / [mpis: ] Kustosz Kazimierz Buczkowski; [po prawej, atramentem: ] FeliksKopera [sic], [mpis: ] [prof. Dr Feliks Kopera] / dyrektor Muzeum Narodowego.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FAŁAT Julian
Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. Łuszczkiewicza i L. Dembowskiego, 1869 - 1871 r.), a nast epnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (u Alexandra Strähubera i Johanna L. Raaba). W latac h 1895 - 1909 piastował stanowisko rektora uczelni krakowskiej. Po studiach wiele podróżował był w Paryżu, Rzymie, Hiszpanii. W 1885r. odbył podróż dookoła świata. W latach 1886-1895 pracował w Berlinie. Malował akwarele z polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (rok 1886). W latach 1921-1922 był dyrektorem Departamentu Sztuki przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Był nagrodzony złotym medalem berlińskiej i monachijskiej Akademii. Jego obrazy przedstawiają najczęściej pejzaże, sceny rodzajowe, krajobrazy zimowe i portrety. W jego pracach można wyczuć wpływ impresjonizmu. Oprócz akwareli używał też farb olejnych i pasteli. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl