Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FAŁAT Julian | Sprzedawca ikon, 1882 r.

Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

Sprzedawca ikon, 1882 r.

akwarela, ołówek/papier, 61,5 x 88,5 cm (w świetle oprawy)
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Jul Fałat | Kraków 1882'

LITERATURA:
- Jerzy Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, s. 20 (il.)

Większość prac z 80. XIX wieku autorstwa mistrza akwareli Juliana Fałata, znane są jedynie z prasowych reprodukcji bądź tekstów krytycznych. Z tego powodu opisywaną pracę "Handlarz ikon" możemy traktować jako jeden z nielicznych obrazów w twórczości malarza, w którym zainicjował odważniejsze zestawienia barwne oraz impresjonistyczny, szkicowy sposób traktowania elementów kompozycji. Ponadto prezentowana akwarela otwiera nowy rozdział w twórczości artysty, czyniąc go protoplastą, specyficznej odmiany polskiego impresjonizmu. Od 1880 Julian Fałat pod wpływem malarstwa niemieckiego maluje sceny rodzajowe, przedstawiające biedotę chłopską, drwali, kowali czy sceny z targów na Polesiu i w Galicji. W tym czasie szczególnie czytelne są reminiscencje przejęte z twórczości mieszkającego w Monachium Eduarda Grutznera. Ponadto artysta, ze względu na swoje chłopskie pochodzenie, przedstawiał świat dobrze mu znany i oswojony, a umożliwia mu to znakomity zmysł obserwacji, wyostrzony przy pracy jako dokumentalista przy archeologicznych wykopaliskach czy przy pracy kreślarza podczas budowy szwajcarskiej kolei. We wczesnej fazie twórczości Fałat idealizował tematykę chłopską. Mimo silnych panującym w drugie połowie XIX wieku tendencji realizmu krytycznego, akwarelista nie interesuje wówczas socjalne położenie wsi. W latach osiemdziesiątych maluje radosne sceny z jarmarków, karczm czy przedstawienia obyczajowo-religijne. Według monografisty Jerzego Malinowskiego pod względem środków plastycznych Fałat inspirował się wówczas twórczością Juliusza Kossaka. Jednak tematy wybierane przez obydwu artystów sięgały do zupełnie różnych ideowych źródeł. Dla Kossaka motywy etnograficzne wynikała z historyzmu artysty. Calem jego twórczości było wydobycie "rasowych właściwości" Polaków, w których zjawiska etnograficzne miały współbrzmieć z faktami z historii i wyjaśnić ją. Temperament myśliwych czy polski jeździec stał się tym samym objawem narodowego ducha, co "Bitwa pod Grunwaldem", sugerując patriotyczną paralele między siedemnastym wiekiem a współczesnością. W malarstwie Juliusza Kossaka dominują gwałtowne, dynamiczne układy kompozycyjne. Wszystkie środki plastyczne podporządkowane są nadrzędnej idei uchwycenia ruchu. Blada, charakterystyczna dla szkoły monachijskiej kolorystyka, była jedynie uzupełnienie, dla zamaszystego rysunku. Fałat natomiast buduje kompozycję z elementów statycznych, stanowiących oparcie dla struktury barwnej. Jednak opisywana praca "Sprzedawca ikon" w niewielkim stopniu powtarza jeszcze technikę Kossaka, gdzie rysunek jest podstawowym konstruktem obrazu. Jednak plama barwna nie naśladując dokładnie konturu przedmiotu, delikatnie go wypełnia. Fizjonomia postaci jest jeszcze starannie naszkicowana ołówkiem, w przeciwieństwie do pozostałych elementów kompozycji, które zostały potraktowane wręcz szkicowo, z impresjonistycznym rozhuśtaniem szerokich pociągnięć pędzla. Wraz z rozluźnieniem kompozycji, tonacja barwna, wcześniej skonwencjonalizowana przez jasne i ciemne brązy, zyskała na świeżości i autonomii.
Julian Fałat był malarzem i pedagogiem – jednym z najwybitniejszych artystów polskich okresu przełomu XIX i XX wieku. Był członkiem polskich i europejskich stowarzyszeń twórczych oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Za swoje obrazy wielokrotnie odznaczany był medalami na wystawach międzynarodowych. W latach 1869-71 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego. Naukę kontynuował w akademii monachijskiej u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba (1877-80). Po studiach wiele podróżował - odwiedził Paryż, Rzym, Hiszpanię, a w 1885 odbył podróż dookoła świata. W 1886 roku podczas polowania u ks. Radziwiłłów w Nieświeżu poznał późniejszego cesarza Niemiec Wilhelma II - dla którego następnie w latach 1886-95 pracował w Berlinie jako malarz nadworny. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Po powrocie do kraju był dyrektorem w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1895-1910), a w latach 1905-09 rektorem tej uczelni. Po przejściu na emeryturę w 1910 roku, osiadł w miejscowości Bystra koło Bielska – Białej. Był znakomitym akwarelistą, malował także olejno. We wcześniejszym okresie tworzył w konwencji realistycznej, z czasem rozjaśnił i wzbogacił paletę, a w akwarelach wprowadzał rozlewną plamę barwną. Zasłynął jako malarz scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii; malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety, widoki miejskie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FAŁAT Julian
Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. Łuszczkiewicza i L. Dembowskiego, 1869 - 1871 r.), a nast epnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (u Alexandra Strähubera i Johanna L. Raaba). W latac h 1895 - 1909 piastował stanowisko rektora uczelni krakowskiej. Po studiach wiele podróżował był w Paryżu, Rzymie, Hiszpanii. W 1885r. odbył podróż dookoła świata. W latach 1886-1895 pracował w Berlinie. Malował akwarele z polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (rok 1886). W latach 1921-1922 był dyrektorem Departamentu Sztuki przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Był nagrodzony złotym medalem berlińskiej i monachijskiej Akademii. Jego obrazy przedstawiają najczęściej pejzaże, sceny rodzajowe, krajobrazy zimowe i portrety. W jego pracach można wyczuć wpływ impresjonizmu. Oprócz akwareli używał też farb olejnych i pasteli. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl