Olej, sklejka; 49,8 x 135,8 cm. Sygnowany p. d.: jFałat | Polesie (inicjał imienia i pierwsza litera nazwiska związane) Na odwrocie w centrum naklejona kartka papieru z rękopiśmienną (spisaną atramentem), pozytywną opinią krakowskiego biegłego sądowego, dra Stanisława Dąbrowskiego z 21 XII 1949 roku (sporządzoną dla potrzeb działów majątkowych); narożniki kartki ostemplowane tuszową pieczątką tegoż; powyżej błękitną kredką: Bielsko; po prawej ołówkiem pro memoria ramiarza (?).
[wg ekspertyzy Andrzeja Dzięciołowskiego] Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie, rozpoczęte w 1869 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a kontynuowane w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w pracowniach Alexandra Straehubera i Johanna L. Raaba, ukończył ostatecznie pokonując ograniczenia i wszelkie trudności wynikające z chłopskiego pochodzenia i wiążącego się z nim statusu materialnego w 1882 w swej macierzystej uczelni, która po (1895-1909) powołała go na swego rektora i którą - po apodyktycznych rządach Matejki- zreformował i skutecznie zmodernizował. Jego talent rysowniczy i ilustratorski, oczywisty już w półamatorskich pracach z okresu, gdy jako dokumentalista oraz mierniczy - pracował na Ukrainie (w okolicach Humania i w Odessie) oraz w Szwajcarii przy budowie linii kolejowych, eksplodował podczas przedsięwziętej w 1885 podróży dookoła świata. Przełomowe znaczenie dla jego kariery miały akwarele rejestrujące przebieg słynnych polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (1886, i liczne, późniejsze repliki), które znalazły uznanie w oczach najdostojnniejszego gościa księcia ordynata: Wilhelma ks. Pruskiego (przyszłego cesarza Wilhelma II). Zaproszony przezeń do Berlina, Fałat na prawie dziesięć lat związał się z dworem pruskim, antycypując w tamtejszym środowisku późniejszy sukces Wojciecha Kossaka. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku, do końca swych dni utwierdzając swą pozycję najbieglejszego pod względem warsztatowym polskiego pejzażysty, wypowiadającego się przede wszystkim za pośrednictwem techniki akwarelowej.
Oferowany, doskonale zachowany i nader efektowny obraz jest wyróżniającym się pod względem kultury malarskiej przykładem dzieła Fałata należącym do bardzo licznej grupy prac o stricte merkantylnej genezie i przeznaczeniu, powstających omal masowo po zakończeniu pierwszej wojny światowej, a sygnowanych, bez względu na rzeczywiste "geograficzne" pochodzenie przedstawionego motywu, właśnie jak tu: Polesie, względnie nieco rzadziej i zwykle później Bystra (od śląskiej posiadłości artysty, gdzie spędził schyłek życia). Zimowy pejzaż z diagonalnie jadącymi w głąb saniami, planami oddzielonymi płotem lub ogrodzeniem z żerdzi oraz równoważącymi układ kompozycyjny okrytymi śniegiem stogami był jednym z tematów najwcześniej skodyfikowanych i najchętniej przez malarza powtarzanych (tak w technice olejnej, jak częściej akwarelowej albo gwaszowej; niewątpliwie w odpowiedzi na nieustające zapotrzebowanie klienteli), stając się z czasem nolens volens wręcz rodzajem jego wizytówki.
FAŁAT Julian
Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. Łuszczkiewicza i L. Dembowskiego, 1869 - 1871 r.), a nast epnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (u Alexandra Strähubera i Johanna L. Raaba). W latac h 1895 - 1909 piastował stanowisko rektora uczelni krakowskiej. Po studiach wiele podróżował był w Paryżu, Rzymie, Hiszpanii. W 1885r. odbył podróż dookoła świata. W latach 1886-1895 pracował w Berlinie. Malował akwarele z polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (rok 1886). W latach 1921-1922 był dyrektorem Departamentu Sztuki przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Był nagrodzony złotym medalem berlińskiej i monachijskiej Akademii. Jego obrazy przedstawiają najczęściej pejzaże, sceny rodzajowe, krajobrazy zimowe i portrety. W jego pracach można wyczuć wpływ impresjonizmu. Oprócz akwareli używał też farb olejnych i pasteli. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl