Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FAŁAT Julian | PEJZAŻ ZIMOWY Z RZEKĄ, 1905

Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

PEJZAŻ ZIMOWY Z RZEKĄ, 1905

Olej, gwasz; papier naklejony całą powierzchnią na tekturę; 26 x 50,3 cm
Sygnowany l. d.: pędzelkiem i gwaszem w odcieniu brunatnym: Jul. Fałat | 905.
Stan zachowania: Partia nieba nieznacznie rozmyta przez zawilgocenie;
w narożnikach dziurki pozostałe po przypięciu do rajzbretu podczas malowania.

Za opinią Andrzeja Dzięciołowskiego
Będący przedmiotem orzeczenia obraz, zaskakująco niewielkich, by nie rzec: "miniaturowych" rozmiarów, pod względem ikonograficznym zaliczyć należy do relatywnie najliczniejszego w oeuvre Fałata zespołu pejzaży - na ogół znacznego formatu olejów, potem również mniejszych akwarel - wykorzystujących motyw rzeki (czy potoku) wijącej się na pokrytej śniegiem równinie i de facto będących w zbiorowej świadomości jego "wizytówką" czy "produktem firmowym". Kodyfikacja tematu i schematu kompozycyjnego nastąpiła wkrótce po roku 1900; najwcześniejsza znana dziś redakcja pochodzi z roku 1902, ostatnie - z roku 1913 (niektóre były później, aż po koniec drugiej dekady wieku, multiplikowane - z minimalnymi na ogół zmianami, zwykle w partii sztafarzu - przy użyciu farb wodnych.
Julian Fałat stosunkowo późno, bo zasadniczo po roku 1892, zaczął częściej używać farb olejnych, a jeszcze później - tuż przed przełomem wieków - ich kombinacji z farbami wodnymi na papierze, jak w naszym przypadku. Obraz przedstawiony do opinii należy do relatywnie najlepszego, dojrzałego okresu jego twórczości, za jaki przyjęło się uważać lata 1885-1909, do chwili osiedlenia się artysty w Bystrej na Śląsku Cieszyńskim, co nastąpiło w roku 1910.
Analiza formalna, ani porównawcza nie każe żywić wątpliwości, co do autorstwa Juliana Fałata. Pod względem ikonograficznym, a w pierwszym względzie kompozycyjnym najbliższą analogią, którą należy tu przywołać, wydaje się powstała dwa lata później wersja tegoż motywu należąca do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie; nieodległe pod tym względem są również obrazy z kolekcji Muzeów Narodowych w Krakowie i Poznaniu oraz płótno ze zbiorów prywatnych w Warszawie (pierwszy i trzeci na pewno, a drugi prawdopodobnie również z roku 1907). Różnice sprowadzają się wyłącznie do stopnia "ożywienia" pejzażu poprzez wprowadzenie grup drzew na dalszym planie, diagonalnego biegu strumienia, a przede wszystkim obniżenia punktu zbiegu wykresu perspektywicznego.
Położona w lewym dolnym narożniku, równolegle do dolnej krawędzi sygnatura nie budzi wątpliwości, co do swej autentyczności i nie wykazuje różnic - tak co do umiejscowienia, jak i duktu pisma oraz struktury (brak pierwszej cyfry daty rocznej) - w stosunku do podpisów artysty na innych współczesnych temu, po części przywołanych wyżej, obrazach.
Reasumując zebrane fakty i spostrzeżenia w konkluzji stwierdzić trzeba, iż przedstawiony obraz jest najzupełniej pewnym, drobnym, kameralnym, ale dojrzałym i niebanalnym dziełem Juliana Fałata o sporej wartości artystycznej, powstałym, co istotne, we wczesnej fazie opracowywania "cyklu" ikonograficznego i pochodzącym z okresu znacznie poprzedzającego późniejszy dramatyczny regres jego twórczości malarskiej.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FAŁAT Julian
Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. Łuszczkiewicza i L. Dembowskiego, 1869 - 1871 r.), a nast epnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (u Alexandra Strähubera i Johanna L. Raaba). W latac h 1895 - 1909 piastował stanowisko rektora uczelni krakowskiej. Po studiach wiele podróżował był w Paryżu, Rzymie, Hiszpanii. W 1885r. odbył podróż dookoła świata. W latach 1886-1895 pracował w Berlinie. Malował akwarele z polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (rok 1886). W latach 1921-1922 był dyrektorem Departamentu Sztuki przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Był nagrodzony złotym medalem berlińskiej i monachijskiej Akademii. Jego obrazy przedstawiają najczęściej pejzaże, sceny rodzajowe, krajobrazy zimowe i portrety. W jego pracach można wyczuć wpływ impresjonizmu. Oprócz akwareli używał też farb olejnych i pasteli. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl