olej/deska, 61,5 x 147 cm sygnowany p.d.: `JFałat | Bystra` ODWROCIE: 1) naklejka z Salonu Dzieł Sztuki Kazimierza Wojciechowskiego w Krakowie; 2) fragmentarycznie zachowana naklejka z Zachęty w Warszawie; 3) dwie naklejki przewozowe na trasie Bielsko - Warszawa
LITERATURA: Przewodnik No XVII. Wystawa Jubileuszowa dzieł Juliana Fałata. [wstęp S. Popowski], Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, listopada 1926, s. 16, poz. 106 (jako "Wiosną na stawach")
WYSTAWIANY: Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, 1926 r.
OPINIE: opinia p. Anny Tyczyńskiej z 2012 r.
Estymacja 100 000 - 150 000 zł
"Dla Japonii i Japończyków żywię uwielbienie wprost bezgraniczne" [Julian Fałat]. Około 1900 roku w malarstwie Juliana Fałata, zwłaszcza w krajobrazach, ujawniły się inspiracje sztuką japońską. W 1885 roku Julian Fałat znalazł się jako pierwszy polski artysta w Japonii. Był to wynik decyzji podjętej spontanicznie w odpowiedzi na zaproszenie przyjaciela Edwarda Simmlera do wspólnego odbycia podróży dookoła świata. Historię tej wyprawy opisał w latach dwudziestych w swoich Pamiętnikach, wydanych pośmiertnie w roku 1935. Z podróży tej zachowały się nieliczne listy i telegramy oraz pełnomocnictwa - przechowywane w spuściźnie po artyście w Muzeum w Bielsku-Białej. Podróż do Chin i Japonii decydująco wpłynęła na twórczość trzydziestodwuletniego Juliana Fałata, wydawać by się mogło - w pełni ukształtowanego artystę, odnoszącego sukcesy twórcę realistycznych scen rodzajowych i krajobrazowych. Zetknięcie nie tylko ze sztuką - która, "nie ma w całym świecie równej sobie" - lecz także z Japonią i Japończykami sprawiło, iż stał się pierwszym i jednym z najbardziej interesujących przedstawicieli japonizmu w sztuce polskiej. Związki ze sztuką japońską dostrzeżono jeszcze za życia artysty. Krytycy często o nich pisali, trafnie wskazując na najważniejsze cechy tych relacji. Mieczysław Wallis nazwał go "mistrzem skrótowych napomknień i syntetycznych uproszczeń", a Wacław Husarski celnie zauważył: "Fałat jest jednym z najwybitniejszych niewątpliwie japonistów, którzy na przełomie wieku XIX i XX stanowią odrębną w sztuce grupę. Syntetyczne uproszczenia barwy i rysunku; ekspresja rzuconej pośpiesznie i nerwowo plamy akwarelowej; wirtuozowska biegłość pędzla, a nawet tak charakterystyczne dla Fałata, wyzyskiwanie białości papieru - wszystko to jest bardzo oryginalnym i bardzo samodzielnym zużytkowaniem nauk, wyniesionych ze sztuki japońskiej". Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem japonizmu w sztuce Juliana Fałata. W latach 1869 - 71 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i L. Dembowskiego. Naukę kontynuował w akademii monachijskiej u A. Strähubera i J. L. Raaba. Po studiach wiele podróżował - odwiedził Paryż, Rzym, Hiszpanię, a w 1885 r. odbył podróż dookoła świata. W latach 1886 - 1895 pracował w Berlinie jako nadworny malarz cesarza Wilhelma II. Po powrocie do kraju był dyrektorem w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1895 - 1910), a w latach 1905 - 09 rektorem tej uczelni. Został nagrodzony złotym medalem berlińskiej i monachijskiej akademii. Jego obrazy przedstawiają pejzaże, sceny rodzajowe, krajobrazy zimowe, portrety i przede wszystkim sceny z polowań, których niejednokrotnie był uczestnikiem.
FAŁAT Julian
Malarz, akwarelista i pedagog. Studia malarskie w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. Łuszczkiewicza i L. Dembowskiego, 1869 - 1871 r.), a nast epnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (u Alexandra Strähubera i Johanna L. Raaba). W latac h 1895 - 1909 piastował stanowisko rektora uczelni krakowskiej. Po studiach wiele podróżował był w Paryżu, Rzymie, Hiszpanii. W 1885r. odbył podróż dookoła świata. W latach 1886-1895 pracował w Berlinie. Malował akwarele z polowań, organizowanych w Nieświeżu przez Antoniego Radziwiłła (rok 1886). W latach 1921-1922 był dyrektorem Departamentu Sztuki przy Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Był nagrodzony złotym medalem berlińskiej i monachijskiej Akademii. Jego obrazy przedstawiają najczęściej pejzaże, sceny rodzajowe, krajobrazy zimowe i portrety. W jego pracach można wyczuć wpływ impresjonizmu. Oprócz akwareli używał też farb olejnych i pasteli. W niepodległej Polsce, po przejściu na emeryturę, osiadł w swej posiadłości w Bystrej na Śląsku.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl