Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
BOSS-GOSŁAWSKI Julian | Konfident, 1955 r.

Julian BOSS-GOSŁAWSKI (1926 Poznań - 2012 Gniezno)

Konfident, 1955 r.

technika własna, metal spawany, malowany, 46 x 24 x 15,5 cm
na spodzie przyspawana autorska plakieta z gmerkiem i datą '1955'

LITERATURA:
- Samotnik z Rybitw. Rzecz o Julianie Bossie Gosławskim, [red.] Wojciech Makowiecki, Stowarzyszenie Kulturalne Artes, Poznań 2012, s. 166 (spis ważniejszych realizacji)

Praca "Konfident" powstała w szczególnym momencie historycznym, stanowi też niezwykle interesujący przykład wpływu biografii na twórczość Bossa-Gosławskiego. Rok 1955 to moment narastających niepokojów społecznych, które w czerwcu następnego roku zakończyły się pierwszym otwartym sprzeciwem wobec komunistycznej władzy, znanym jako "Czerwiec '56" lub "Poznański czerwiec". Boss-Gosławski reprezentował otwarcie postawę antysystemową. 'Konfident', czyli donosiciel, osoba współpracująca z władzą, został przez artystę przedstawiony jako postać dwulicowa, zakładająca maskę obłudy. Postać, która się za nią ukrywa, ukazana została schematycznie. Tego rodzaju syntetyzacja formy charakterystyczna jest dla form rzeźbiarskich Bossa-Gosławskiego. Hieratyczna, stylizowana figura ludzka pojawia się we wczesnej pracy "Obrazoburca" - "mocna, prosta, wyciosana w jednym kamieniu, schematyczna, z której wyłania się twarz ludzka, brutalna w formie, ale doskonale wpisująca się w sztukę lat powojennych. Schematyzacja przypomina minojskie figurki, które z czasem w bardzo symboliczny sposób prezentowały ludzką postać. Jednocześnie można zauważyć, że dzieło to wykonane jest w estetyce art brut". (Monika Czerobska-Witek, Dekonstrukcja piękna, [w:] Samotnik z Rybitw. Rzecz o Julianie Bossie Gosławskim, Poznań 2012, s. 74-75). Maska przesłaniająca twarz tytułowego konfidenta, ma kształt dziurki od klucza i pomalowana została przez artystę na złoto, z pewnością dla podkreślenia tego, że konfidenci czerpali z donosicielstwa materialne zyski. Charakterystyczny jest również materiał, którym posłużył się artysta. Po ukończeniu studiów akademickich bardzo szybko porzucił tradycyjne materiały rzeźbiarskie na rzecz wykorzystywania spawanego metalu i kawałków nadpalonego drewna. Ojciec artysty prowadził firmę "Agrola" zajmującą się produkcją maszyn rolniczych, Boss-Gosławski, odbywając praktyki w zakładzie ojca, zdobywał umiejętność w obróbce metalu, spawaniu, obcowaniu z metalurgią. Bardzo szybko doszedł w tych działaniach do perfekcji. "W jego rękach palnik z płomieniem jest jak ostre dłuto, jak dokładny pędzel. Wszystkie swoje rzeźby opracowywał przy pomocy spawarki, dziurawił, przecinał i łączył blachy i rury żelazne, powierzchniom stalowych płyt nadawał zróżnicowaną, kroplistą fakturę, osmalał płomieniem drewniane pniaki, nadając im kolor brunatu lub czerni". (Teresa i Krzysztof Kostrykowie, Artysta i tworzywo, [w:] Problemy sztuki współczesnej, Poznań 1972, s. 178). Boss-Gosławski chciał wystawiać "Konfidenta", praca z oczywistych względów nie została jednak dopuszczona do publicznej prezentacji. Rzeźba w interesujący sposób łączy się również z osobistymi doświadczeniami artysty, które w umieszczonym na kolejnych stronach tekście opisuje Monika Czerobska-Witek.

W latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w PWSP w Poznaniu. Był członkiem awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. Zwłaszcza spawana stal i inne metale stała się jego głównym środkiem wypowiedzi artystycznej. W tym czasie powstały takie rzeźby jak Ekshumowany, Hiroszima, Pancernik denny. Rzeźba Jeźdźcy, przedstawiająca postacie Bolesława Chrobrego i Ottona III wystawiona na Expo 2000 w Hanowerze. Na początku lat 70. XX wieku zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla Szkoły Baletowej, Urzędu Miasta i Arsenału.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
BOSS-GOSŁAWSKI Julian

W latach 1946-50 studiował na Wydziale Rzeźby PWSP w Sopocie i Poznaniu. Po ukończeniu studiów został wykładowcą w PWSP w Poznaniu. Był członkiem awangardowej grupy poznańskich artystów 4F+R. Wcześnie zrezygnował z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Tworzył rzeźby z opalonego drewna i spawanego żelaza. Zwłaszcza spawana stal i inne metale stała się jego głównym środkiem wypowiedzi artystycznej. W tym czasie powstały takie rzeźby jak Ekshumowany, Hiroszima, Pancernik denny. Rzeźba Jeźdźcy, przedstawiająca postacie Bolesława Chrobrego i Ottona III wystawiona na Expo 2000 w Hanowerze. Na początku lat 70. XX wieku zamieszkał w Rybitwach nad Jeziorem Lednickim, gdzie miał swoją pracownię. Zajmował się również rzeźbiarstwem użytkowym. Przed warszawską Zachętą stoją monumentalne lampy jego autorstwa. W Poznaniu wykonał ozdobne kraty dla Szkoły Baletowej, Urzędu Miasta i Arsenału.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl