Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SZAJNA Józef | Obraz niebieski, 1965 r.

Józef SZAJNA (1922, Rzeszów - 2008, Warszawa)

Obraz niebieski, 1965 r.

olej, technika mieszana/płótno, 120 x 120 cm
sygnowany p.d.: 'szajna'
na odwrocie opis: 'JÓZEF SZAJNA "OBRAZ NIEBIESKI" 1965 r. | POLSKA KRAKÓW ul. WIECZYSTA 1'
wskazówka montażowa i numery inwentarzowe
papierowa nalepka z opisem pracy

WYSTAWIANY:
- Muzeum Śląskie - Centrum Scenografii Polskiej, Katowice, 2017
- Czy ktoś to słyszy?, Berlin, 2007
- Czy ktoś to słyszy?, Weimar-Buchenwald, 2005
- TEART, Pałac Sztuki, Kraków, TEART, Związek Polskich Artystów Plastyków, Warszawa 2002
- TEART, Sankt Petersburg, TEART, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2001
- Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, 1998
- Centrum Rzeźby Współczesnej w Orońsku, 1997
- Muzeum Weimar-Buchenwald, 1996
- Gdańsk, Gdynia 1991-92
- Galeria Zachęta, Warszawa, Paryż, 1987
- BWA Kraków, 1986

Prezentowana praca "Obraz niebieski" powstała w 1965 roku. Tworząc ją, Józef Szajna pokrył płótno grubą warstwą farby, a następnie podziurawił je. Dzięki temu powstała ażurowa kompozycja, przez którą widać pustą przestrzeń. Niebieska kompozycja nabrała przez to cech reliefu, ale na zasadach zupełnie odmiennych od modnych wtedy działań z zakresu malarstwa materii, frotażu i kolażu. Szajna otworzył przestrzeń swojego płótna, redefiniując przestrzeń powierzchni malarskiej. Jest to również symboliczny i dosłowny akt niszczenia, za sprawą którego "Obraz niebieski" ze sztuki malarskiej staje się zapisem performansu twórczego.
Performatywny charakter twórczości malarskiej u Szajny wywodzi się z teatru, który stanowił dla niego najwyższą formę sztuki. Podobnie jak na scenie, malarstwo Szajny "dzieje się", a następnie staje się znakiem-śladem tego procesu. W 1965 roku, podczas Festiwalu Teatru Narodów w Caracas Józef Szajna wygłosił przemówienie "Materia spektaklu". Mówił: "Istnieje wiele przyczyn, które silniej niż kiedykolwiek przedtem ograniczają egzystencję artysty. Można je przyjąć jako fakty, naturalne i obiektywne, związane z tym, co nazywa się społecznym sensem sztuki. Jednakże taką samą oczywistością jest odwrotna, negatywna strona zagadnienia — informacja i wszelkie naciski pochodzące z zewnątrz. Jak: koniunkturalizm estetyczny, konformizacja gustów, bezładne fluktuacje prądów i kierunków. Manifestacja twórcza w sztuce przekreśla sytuację zastaną, a w ostatecznym rachunku zwyciężają przecież fakty, realizacje.
Dzisiejsza awangarda rozszczepiła się na różne motywacje, ukierunkowania, często rozbija się w walce z własną niemożnością. Zwana w wielu wypadkach kontestacją, z czasem staje się formą zbiorowej egzaltacji.
Przemijanie struktur czasowych i formalnych jest zgodne z życiem i czasem, dlatego wyłącznie subiektywna postawa wobec tworzenia nadaje właściwy sens sztuce. Ów subiektywizm to dążenie do dominacji, panowania nad rzeczywistością, zagarnięcia największych jej obszarów w czasie i przestrzeni. To wyłączność i autonomia artysty, ale i jego osobiste ryzyko.
Sztuka jest zmniejszaniem dystansu między zjawiskami znanymi a zaledwie przeczuwanymi, sięga czasu uniwersalnego i treści, które żyją dłużej niż aktualność — nasze 'dziś'. Pokazać tylko jedną stronę rzeczywistości to tak, jak powiedzieć tylko część prawdy, czyli niczego nie ujawnić. Sztuka nie znosi podziałów, dąży do syntezy; stąd potrzeba odnalezienia własnego integrującego języka.
Moja nieustanna konfrontacja w próbie zaskoczenia samego siebie nowym zjawiskiem oznacza -samemu sobie zaprzeczać. Sztuka jest też ryzykiem w podejmowaniu odpowiedzialności za sytuację, którą tworzymy. Teatr określam jako syntezę wszystkich sztuk" (cyt. za: Józef Szajna. Kanon i remix przestrzeni polskiego teatru XX i XXI w., red. K. Frankowska-Piechowicz, Katowice 2016, s. 33).

Cięcie i dziurawienie płótna obrazu jest strategią artystyczną, która stała się popularna w połowie lat 50. Słynny artysta Lucio Fontana, twórca spacjalizmu, w 1947 roku wraca z Argentyny do Włoch. W 1949 roku odbywa się jego pierwsza po powrocie wystawa, na której prezentuje tymczasowe instalacje złożone z ameboidalnych form, zawieszonych w powietrzu. Jednak dosłowna kompozycja przestrzenna nie wyczerpuje jego koncepcji. Od 1949 roku powstaje seria "Concetto spaziale", czyli "Koncept przestrzenny", który wpłynie na całą jego późniejszą twórczość. W cyklu tym Fontana tworzył dziury i cięcia, które w połowie lat 50. rozsławią jego imię.
Podobnie jak u Fontany, odbiorca "Obrazu Niebieskiego" Szajny również widzi, co znajduje się za płótnem. Obraz, jeśli jest zawieszony na ścianie, emanuje ciemnością, która wydobywa się z jego wnętrza. Otwory rozdzierają powierzchnię obrazu, przez co staje się on dziełem dosłownie otwartym. Zresztą teatr otwarty był jedną z koncepcji Józefa Szajny. "Nowa figuracja artystyczna teatru zmierza do jedności całkowitej, do zbiorowego aktu twórczego" - mówił Szajna. "Teatr otwarty to poetyckie wizje obszaru, na którym ma się rozegrać dramat istot ludzkich to rzeczywiste miejsce spiętrzeń i wyobrażeń artystycznych" (cyt za: Józef Szajna. Kanon i remix przestrzeni polskiego teatru XX i XXI w., red. K. Frankowska-Piechowicz, Katowice 2016, s. 38-39).
Józef Szajna był jednym z najwybitniejszych artystów teatru i sztuki. Malarz, scenograf, teoretyk teatru i reżyser swoje prace przedstawiał na kilkuset wystawach indywidualnych i zbiorowych. Reprezentował Polskę podczas Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji (1970, 1990) oraz São Paulo (1979, 1989). Józef Szajna był twórcą i dyrektorem jednego z najważniejszych teatrów w Polsce - Centrum Sztuk Studio Teatr-Galeria w Warszawie oraz profesorem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jako uczestnik walk antyfaszystowskich był aresztowany i więziony w Auschwitz i Buchenwaldzie. W latach 1939-45 był członkiem Związku Walki Zbrojnej i późniejszej Armii Krajowej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SZAJNA Józef
Urodził się w 1922 w Rzeszowie. Ukończył grafikę i scenografię na krakowskiej ASP w 1953. Malarz, scenograf, reżyser, grafik,dyrektor teatru, teoretyk teatru, autor scenariuszy. W czasie wojny żołnierz Związku Walki Zbrojnej AK, więzień obozów w Oświęcimiu i Buchenwaldzie. W latach 1954-1965 pracownik ASP w Krakowie, od 1972 r. profesor ASP w Warszawie. Autor dramatycznych obrazów oddających nastrój zniszczenia, zagłady, przemijania ("Epitafium I", "Dramat III"); 1953-55 scenograf w Teatrze Ziemi Opolskiej, skąd z K. Skuszanką i J. Krasowskim przeniósł się do Teatru Ludowego w Nowej Hucie, (m.in.: "Księżniczka Turandot" C. Gozziego, "Myszy i ludzie" wg J. Steinbecka, "Jacobowsky i pułkownik F. Werfla, Burza Szekspira, "Radość z odzyskanego śmietnika" wg J. Kadena-Bandrowskiego, "Dziady" A. Mickiewicza); współpracował sporadycznie z innymi teatrami; w 1962 był współtwórcą "Akropolis" S. Wyspiańskiego w reżyserii J. Grotowskiego; 1963-66 dyr. Teatru Ludowego w Krakowie, debiut reżyserski ("Rewizor" M. Gogola, 1963); 1972-82 dyrektor Teatru Studio w Warszawie, gdzie rozwijał teatr zdominowany metaforyką plastyczną, ukazującą cywilizację upadku (jako wysypisko żelastwa i zbiorowisko kalekich postaci): "Witkacy"; "Gulgutiera" (współautor scenariusza - M. Czanerle), "Replika" (kolejne wersje), "Dante", "Cervante"s; twórca environments (np. Ściana butów" w galerii Zachęta w Warszawie, "Reminiscencje" - pamięci artystów straconych w Oświęcimiu oraz happeningów (np. "Déballag"e w Nicei). Autor ponad 100 wystaw indywidualnych prezentowanych na całym świecie. Dwukrotnie wystawiał na Biennale w Wenecji. Prace w polskich i europejskich zbiorach muzealnych. Laureat wielu prestiżowych nagród. Doktor honoris causa Uniwersytetu w Oldenburgu - za zasługi i artystyczny wkład do kultury pamięci XX wieku.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl