autolitografia, papier; wymiary karty: 49 x 34 cm; sygnowana w obrębie odbitki: monogram wiązany: JR
Litografia należy do cyklu 20 autolitografii wydanych w albumie Z dawnej i niedawnej Warszawy. Album typów ulicznych, Warszawa [około 1915]. Bibl.: I. Tessaro-Kosimowa, Historia litografii warszawskiej, 1973, s. 127, przypis: 56.
Józef Rapacki studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej W. Gersona oraz w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1886-1887. Naukę kontynuował w monachijskiej akademii do 1889 roku. Po studiach działał w Warszawie, kilkakrotnie odbywał podróże do Włoch. W latach 1900-1907 mieszkał w Krakowie. A od 1907 roku osiadł w Olszance. Najchętniej malował pejzaże, początkowo w ciemniejszej tonacji, z czasem rozjaśnił znacznie paletę pod wpływem francuskich impresjonistów. Poszukiwał nastrojowych elementów pejzażu, często udane motywy i ulubione przez artystę powracały w jego twórczości wielokrotnie. Zajmował się również grafiką. Liczne ilustracje według Rapackiego pojawiały się w "Tygodniku Ilustrowanym" w latach 1895-1918. Były to sceny rodzajowe, motywy pejzażowe, ilustracje do konkretnych tekstów.
RAPACKI Józef
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Następnie doskonalił swe malarskie umiejętności w latach 1886-1887 w pracowni F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 r. wyjecha/l do Monacium, gdzie studiował gdzie studiował w prywatnej szkole C. Ferhra w Monachium. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 20., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m,in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Ponadto zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl