20 autolitografij Józefa Rapackiego (oraz barwna na obwolucie), Wydawnictwo "Tygodnika Ilustrowanego", odbito w Litografji p.f. "Jan Coty", Warszawa [1918]; 35 x 46 cm Sygnowane z kamienia: Józef Rapacki Tytuły: 5-go Listopada 1916, Bohaterowie, Chleba naszego powszedniego, Ziarno na siew dla Niemiec, Na obronę ojczyzny, Nie było ich był las, Piramida zwycięstwa, Ciało-dusza i paszport z fotografią, Podróż po własnym kraju, Niepodległość za przepustką, Przyjazd do wolnej stolicy, Porozumienie na rogatce, Kapelusz Gesslera, U stóp krzyża, Wieczorem w niedzielę przy wiejskim kościele, Po pracy odpoczynek, W służbie Amora, Na kwaterę do sprzymierzeńców, Bohaterowie, Na swojską nutę.
Cykl grafik ukazujących życie Polaków pod panowaniem pruskim opatrzonych w ironiczne tytuły na prawym marginesie w pobliżu sygnatury wpisanej w obraz. Przyczyną powstania cyklu była działalność okupacyjnych władz niemieckich podczas I wojny światowej na zajętym terytorium Cesarstwa Rosyjskiego. Gorzki humor grafik Rapackiego odegrał niemałą rolę propagandową, zwłaszcza w okresie powstań śląskich i plebiscytów. Prusak w Polsce odróżnia się stylem od słynnego cyklu Z dawnej i niedawnej Warszawy. O ile typy uliczne naśladują styl rysunku ołówkiem Pro memoria przypomina bardziej rysunki tuszem, pozbawione bogatych efektów światłocieniowych, robione za pomocą grubej, wyraźnej kreski.
RAPACKI Józef
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Następnie doskonalił swe malarskie umiejętności w latach 1886-1887 w pracowni F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 r. wyjecha/l do Monacium, gdzie studiował gdzie studiował w prywatnej szkole C. Ferhra w Monachium. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 20., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m,in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Ponadto zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy kaźdym obiekcie.
Przyjmujemy takźe zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy takźe górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera źadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne przy zgłoszeniach powyźej 1000 zł
Do 1000 zł przyjmujemy tylko zlecenia z limitem.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Do cen wylicytowanych dom aukcyjny dolicza 15% opłatę organizacyjną.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl