olej na płótnie, 45,5 x 70,5 cm, sygnowany p.d. "JÓZEF RAPACKI 1916 r."
Kontynuator stylu malarskiego Józefa Chełmońskiego. Uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej W. Gersona, w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1886-87) u F. Cynka, F. Szynalewskiego i I. Jabłońskiego, oraz w prywatnej szkole Friedricha Fehra w Monachium (1888-89). Od 1888 r. wystawiał w Salonie Krywulta i w TZSP w Warszawie. Swoje prace prezentował też w Berlinie (1893) i na światowej wystawie w Paryżu, gdzie dostał dyplom honorowy (1900). Wystawy indywidualne miał w Salonie Rychlinga w Warszawie (1918, 1919), w TZSP w Warszawie (1918) oraz w Kielcach (1925). Należał do warszawskiej grupy "Pro Arte". Malował realistyczne, a zarazem nastrojowe pejzaże głównie z Mazowsza, poza tym sceny rodzajowe i portrety. W 1912 r. zamieszkał w Olszance k. Puszczy Mariańskiej na Mazowszu i malował z natury tamtejsze krajobrazy. Wśród jego pejzaży są też liczne nokturny. Prace w Muzeach Narodowych w Krakowie i Warszawie, Muzeum Narodowym w Poznaniu - Galerii Rogalińskiej (np. obraz Wieczór z 1891 r.), Muzeum Okręgowym w Toruniu (nokturn Młyn z 1917 r.), Lwowskiej Galerii Sztuki (również nokturnowy Poranek zimowy z 1907 r.).
RAPACKI Józef
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Następnie doskonalił swe malarskie umiejętności w latach 1886-1887 w pracowni F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 r. wyjecha/l do Monacium, gdzie studiował gdzie studiował w prywatnej szkole C. Ferhra w Monachium. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 20., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m,in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Ponadto zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl