olej, płótno, 76 × 100,5 cm sygn. i dat. p. d.: JÓZEF RAPACKI 1919/OLSZANKA
Na przełomie 1908 i 1909 r. artysta uciekł od zgiełku wielkomiejskiego życia do wsi Olszanka w powiacie żyrardowskim, która stała się jego artystyczną i życiową przystanią. Osiedlenie się w tej małej miejscowości nie tylko sprzyjało kondycji zdrowotnej malarza, ale przede wszystkim w Olszance Rapacki, jako pejzażysta, miał na wyciągnięcie ręki krajobraz mazowiecki, najwdzięczniejszy ze swoich "modeli". Jednym z ulubionych motywów malarza był znajdujący się w miejscowości stary młyn wodny. W dorobku artysty odnaleźć można kilka realizacji przedstawiających wspomniany budynek, z czego dwa obrazy znajdują się w zbiorach instytucji muzealnych: Muzeum Narodowego w Warszawie ("Stary młyn", 1911 r., olej, płótno, 100 × 120 cm, sygn. p. d.: JÓZEF RAPACKI 1911 r. OLSZANKA, MP 1005) oraz Muzeum Okręgowego w Toruniu (nokturn Młyn, 1917 r.). Prezentowana w katalogu realizacja z 1919 r. utrzymana jest, podobnie jak poprzednie, w duchu malarstwa stimmungowego, gdzie kluczowe dla malarza jest uzyskanie aury niezwykłej nastrojowości na płótnie poprzez wybranie odpowiedniej pory dnia, przeważnie zmierzchu lub zmroku.
"Przede wszystkim najsilniejszym talizmanem, ukrytym w utworach Rapackiego jest ich polskość. Cechy etnograficzne kraju, linje horyzontów, sylwety drzew, wszelakie części składowe pejzażu, wreszcie nastrój ogólny, są to motywy, czerpane bezpośrednio z krynicy swojskiej przyrody. (...) Tworząc swe kreacje, rozsnuwa przędzę na tle czerpanem z rzeczywistości, ale nigdy nie jest niewolnikiem bezpośrednio z natury malowanych studiów - obrazy powstają bardziej z obserwacji, która, skupiając się w umyśle malarza szeregiem wspomnień, pozwala mu na płótnie wskrzeszać miraże przyrody w najrozmaitszych jej przejawach."
"Gdyby wypadła potrzeba urządzenia wśród szerszej naszej inteligencji plebiscytu: kogo też ogół uważa za najznakomitszego obecnie pejzażystę polskiego, sądzę że największa ilość głosów zebrałby Rapacki. Sympatia najzupełniej szczera, bo nie wypływająca ani ze snobizmu, bo nie wypływająca ani ze snobizmu, ani z postronnych podszeptów reklamy, otacza twórczość Rapackiego, uznanie nie przestaje towarzyszyć działalności malarza, który w swej krajobrazowej koncepcji znalazł właściwą sobie formę. Ta forma plastyczna, o zdecydowanej ideowej dążności, to ujęcie istoty pejzażu, napotkały oddźwięk w zbiorowej duszy ogółu, przemówiły do niej ukrytym w artystycznym wyrazie językiem, przekonały i pociągnęły za sobą, czyniąc artystę zrozumianym i szeroko popularyzując jego imię." H. Piątkowski, Wystawa dzieł Józefa Rapackiego, "Kurjer Warszawski" 1915, R. 95, nr 106, s. 4
RAPACKI Józef
Popularny pejzażysta warszawski, który warsztat realisty opanował w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem W. Gersona. Następnie doskonalił swe malarskie umiejętności w latach 1886-1887 w pracowni F. Cynka w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1887 r. wyjecha/l do Monacium, gdzie studiował gdzie studiował w prywatnej szkole C. Ferhra w Monachium. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; odbył też kilka podróży artystycznych do Włoch. W 1900 r. został odznaczony dyplomem honorowym na Wystawie Światowej w Paryżu. W 1907 r. osiadł w Olszance koło Radziwiłłowa. W latach 20., pomimo kształtowania się w polskim malarstwie awangardowych nurtów, pozostał wierny tradycjonalistycznej, realistycznej formule sztuki. Swą konserwatywną postawę potwierdził przynależnością do związanej z Zachętą grupy Pro Arte. Dominującym tematem w jego malarstwie były pejzaże mazowieckie, widoki miejskie (m.in. z Krakowa i Wenecji) i podgórskie (m,in. ze Szczawnicy i Myślenic) utrzymane w mrocznej tonacji barwnej wywodzącej się z monachijskiej tradycji bądź rozjaśnione pod wpływem zainteresowania impresjonizmem (por. katalog wystawy monograficznej urządzonej w Muzeum Okręgowym w Żyrardowie w 1993). Ponadto zajmował się ilustratorstwem i grafiką.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 zł wynosi 3% od kwoty wylicytowanej.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl