gwasz, papier naklejony na tekturę, 42,7 x 59 sygn. l. d.: a Pagani / Jarema 58.; na rewersie napis: "opera originale / autentica del Pittore / Jiuseppe JAREMA / POLONIA / (...) 59/42/15 / Technica: Guazzo su carta su tavola (...)
Studia odbył w l. 1918-24 w krakowskiej ASP pod kierunkiem S. Dębickiego, J. Malczewskiego, I. Pieńkowskiego, W. Jarockiego i J. Pankiewicza. Współorganizował imprezy artystyczne służące zbieraniu pieniędzy na wyjazd do Paryża grupy uczniów Pankiewicza zwanej Komitetem Paryskim. Od 1924 przebywał w gronie kapistów w Paryżu; uczestniczył w wystawie grupy w Galerie Zak (1930) i we wspólnym pokazie w Galerie Moos w Genewie (1931). Po powrocie do Polski w 1931 współpracował z "Głosem Plastyków", pismem propagującym estetykę koloryzmu. W 1932 stał się animatorem eksperymentalnego teatru Cricot, dla którego napisał kilka sztuk. W l. 1934-37 pracował nad plafonami w katedrze wawelskiej. W czasie II wojny światowej dostał się poprzez Rumunię do Armii Polskiej, z którą przeszedł szlak bojowy pod Monte Cassino. Po wojnie pozostał we Włoszech. W 1945 zorganizował w Rzymie wraz z dawnym futurystą Enrico Prampolinim międzynarodowy "Art Club", zrzeszający artystów różnych kierunków awangardy. Przygotowywał wystawy klubu m.in. w Rzymie, Florencji, Mediolanie, Wenecji i Turynie. W 1950 przeniósł się wraz z żoną, Marią Sperling, do Nicei, gdzie założył warsztat tkacki; wspólnie z żoną projektował tkaniny, tkał dywany i makaty o abstrakcyjnych wzorach i eksponował je w Nicei i Paryżu. W okresie kapistowskim Jarema koncentrował się na kolorystycznej kompozycji obrazu, uwydatniał jakości materii malarskiej i płaszczyzny płótna. Po wojnie malował obrazy abstrakcyjne oparte na ekspresji nasyconych, mocnych barw; operował prostymi formami geometrycznymi zawieszonymi w nieokreślonej przestrzeni, zarysowanymi na płaskim tle lub wzajemnie się przenikającymi. Istotą tych kompozycji była gra planów barwnych, chromatyczne relacje pomiędzy figurą i tłem. Z tego właśnie okresu pochodzi oferowana kompozycja świadcząca o awangardowym rodowodzie sztuki Jaremy.
JAREMA Józef
Był starszym bratem Marii Jaremy, malarki i graficzki, współzałożycielki pierwszej i drugiej Grupy Krakowskiej. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1918-1924. Wspólnie z kapistami wyjechał w 1924 do Paryża, wystawiał z nimi (Galerie Zak, Paryż 1930; Galerie Moos, Genewa 1931) i podobnie jak inni członkowie grupy wrócił do kraju w 1931. W Krakowie podjął współpracę z „Głosem Plastyków”. W 1934 stał się współzałożycielem eksperymentalnego teatru Cricot, napisał dlań kilka utworów dramatycznych. W czasie II wojny światowej przez Rumunię dotarł do armii polskiej na Zachodzie, z którą przeszedł szlak bojowy do Włoch. Pozostał tam po zakończeniu wojny. W 1945 był współorganizatorem miedzynarodowego ugrupowania Art Club w Rzymie. W 1950 przeniósł się do Nicei, gdzie wraz z żoną, malarką Marią Sperling prowadził warsztat tkacki. Odtąd równolegle z malarstwem tworzył tkaniny, które eksponował na wystawach, m.in. na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl