olej, płótno dublowane; 94 x 75 cm; napis na brzegu kartki trzymanej przez sportretowanego: J. G.; obraz po konserwacji; autorstwo obrazu określone przez profesor Teresę Grzybkowską w jej opinii z 1978 roku.
Pochodzenie obrazu, przedstawione w opinii profesor Grzybkowskiej ujęte jest od początku XX w. kiedy to dzieło było własnością Kamelii Ogińskiej, żony Karola Załuskiego i znajdowało się w Siedliszewie. Następnie drogą spadkową stał się własnością rodziny Wysockich. Około 1950 roku obraz zakupiła Gloria Kossak, a w 1977 roku płótno zostało nabyte przez obecnych właścicieli. Z opinii: Obraz ten znajduje się w bezpośredniej relacji z niesygnowanym portretem Michała Kleofasa Ogińskiego, znajdującym się w Galerii Malarstwa Polskiego Muzeum Narodowego [w Krakowie]. Obraz krakowski uznawany jest za dzieło Józefa Grassiego. (...) W swej rysunkowości, dbałości detalu, kolorycie, obraz warszawski [oferowane płótno] należy do sztuki XVIII w., zaś pewna nonszalancja malarska zbliża wersję krakowską do XIX w. romantyzmu. (...) Obecnie [w 1978 roku] z nazwiskiem Grassiego łączy się wiele portretów, których atrybucje jeszcze do 1955 r. były wymienne z Lampim. (...) Uwagi te mogą stanowić tylko wstępne rozważania nad wymagającą nowych, gruntownych badań twórczością Grassiego i Lampiego. Nie mniej już teraz można stwierdzić, iż warszawski portret Kleofasa Ogińskiego jest oryginalnym dziełem Józefa Grassiego.
GRASSI Józef
Portrecista pochodzenia włoskiego, urodzony w Wiedniu i tam wykształcony. Studiował 1768-1791 na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. Niezadowolony z traktowania przez władze uczelni, przeniósł się do Warszawy, gdzie w latach 1791-1794 zasłynął jako portrecista. Stworzył wiele portretów przedstawicieli polskiej arystokracji. Zaprzyjaźnił się wówczas z miniaturzystą Józefem Kosińskim i portrecistą Kazimierzem Wojniakowskim. W latach 1795-1799 przebywał w Wiedniu. W roku 1799 został powołany na stanowisko profesora Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. Do jego uczniów należał m.in. Antoni Blank. W latach 1816-1821 pełnił obowiązki opiekuna stypendystów królestwa Saksonii w Rzymie. Był członkiem Akademii Św. Łukasza w Rzymie.
W Polsce przebywał niecałe 5 lat (od czerwca 1791 do stycznia 1795), choć i wcześniej i później utrzymywał żywe kontakty z Polakami. Początkowo był związany z domem Jabłonowskich. Malował głównie portrety osób z warszawskiej arystokracji, zwłaszcza z kręgów patriotycznych (ale nie tylko), jak książę Józef Poniatowski, Jabłonowscy, Czartoryscy. Znane są wykonane przez niego portrety Tadeusza Kościuszki.
Grassi ponoć walczył w obronie Warszawy podczas powstania kościuszkowskiego.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl