Zbiór 21 prac - akwarele i rysunki, lata 50 - te XX w.
1) Pejzaż letni, akwarela, tusz/papier, 9 x 14,5 cm (w świetle passe-partout); 2) Pianista, ołówek, kredka/papier, 14 x 19 cm (w świetle pass - partout), napis p. d.: `3/II 1958 ( )`; 3) Turyści, akwarela, tusz/papier, 13,5 x 10 cm (w świetle passe-partout); 4) Pejzaż, akwarela, ołówek/papier, 13 x 19,5 cm (w świetle passe-partout); 5, 6) dwie prace współoprawne - Pejzaż z zabudowaniami i Pejzaż, akwarela, tusz, kredka/papier, 11 x 17 cm; 7, 8) dwie prace współoprawne - Pochmurne niebo i Pejzaż z kościołem, akwarela, tusz/papier, 11,5 x 16 cm; 9) Pejzaż górski - dyptyk, akwarela, tusz/papier, 10,5 x 34,5 cm, sygnowany p. d.: `J. C.`; 10) Nad książką, tusz/papier, 20 x 20 cm (w świetle passe-partout); 11) Pejzaż równinny, olej/tektura, 19 x 23 cm; 12) Pejzaż z jeziorem, akwarela, kredka, tusz/papier, 11 x 17 cm; 13) Spacer, tusz/papier, 16,5 x 10,5 cm; 14) Stojąca kobieta, akwarela, tusz/papier, 15,5 x 8 cm (w świetle passe-partout); 15) Wnętrze ze Zwiastowaniem, akwarela, tusz/papier, 19,2 x 12,3 cm; 16) Boże Narodzenie, tusz/papier, 15 x 17,5 cm, napis u dołu: `Geburt Christ | Munchen Alte Pinakothek | Ausschnitt`; 17, 18) dwie prace współoprawne - Pejzaż, akwarela, kredka, tusz/papier, 11,2 x 17,5 cm; 19) Zamyślona, tusz/papier, 17 x 10 cm (w świetle passe-partout); 20, 21) dwie prace współoprawne - Dachy domów, akwarela, tusz/papier, 11 x 16 cm
Po studiach prawniczych w Petersburgu studiował malarstwo w latach 1921-24 w krakowskiej ASP m.in. u J. Pankiewicza. W okresie 1924-31 przebywał z grupą kapistów w Paryżu. W czasie II wojny światowej więziony w ZSRR, skąd jako oficer w armii gen. W. Andersa przewędrował przez Bliski Wschód i Włochy do Francji. Malował portrety, wnętrza, pejzaże, widoki miejskie, kwiaty, martwe natury, sceny z przedstawień teatralnych, w których najważniejszą rolę odgrywał kolor i światło. Przywiązywał większą wagę do konstrukcji obrazu niż inni kapiści, dążył do syntetycznego ujęcia przedmiotu i wydobycia dramatycznego wyrazu. Po wojnie malował najprostsze motywy z życia codziennego, sceny miejskie, postać ludzką na tle pospolitego otoczenia, pogłębiając studia natury, jej form i barw. Przed wojną redagował "Głos Plastyków", po wojnie współpracował w Paryżu z miesięcznikiem emigracyjnym "Kultura". Napisał kilka książek z zakresu sztuki. Przeżycia z pobytu w ZSRR opisał w książce "Na nieludzkiej ziemi".
Studiował w warszawskiej SSP i krakowskiej ASP, był uczniem m. in. Weissa i J. Pankiewicza. W 1923 roku współtworzy Komitet Paryski / Kapiści / skupiającu uczniów J. Pankiewicza (m.in. J. Cybis, J. Jarema, A. Nacht-Samborski, T.P. Potworowski, H. Rudzka-Cybisowa, Z. Wliszewski), z którym w 1924 wyjeżdża do Paryża. W 1931 roku wraca do Warszawy i włącza się w nurt źycia artystycznego. W czasie II wojny światowej wzięty do niewoli przez Armię Czerwoną przebywał w obozach jenieckich. Po wojnie zamieszkał na stałe w Maison Laffitte pod Paryżem, gdzie współuczestniczył w wydawaniu miesięcznika "Kultura". We wczesnych l. 30. Czapski pozostawał w kręgu oddziaływania kapistów tworząc pejzaże i martwe natury w postimpresjonistycznej manierze. W l. 60. i 70. artysta oszczędnymi środkami wyrazu obrazował pospolitą codzienność i samotność egzystencji człowieka zagubionego we współczesnej metropolii. Inspirowany ekspresyjną sztuką G. Roualta budował formy syntetyczną, szkicową plamą, która obwodził wyrazistym, czarnym konturem. Kolor - o skali zawężonej do mrocznych tonacji - traktował jako przekaz dramatycznych często emocji. W obrazach z lat 1969-70 istotną rolę kompozycyjną odgrywały reklamowe plakaty i szyldy, zaakcentowane ostrymi barwami, jarzące się wewnętrznym światłem (por. "Stacja metra", repr. w katalogu "Józef Czapski. Malarstwo ze zbiorów szwajcarskich", Muzeum Narodowe w Krakowie, 1992, poz. 40; "Morley" repr. w monografii artysty pióra J.Pollakówny, Warszawa 1993, il. 30). Autor książki "Na nieludzkiej ziemi". Twórczość artystyczna początkowo utrzymana w tonie kapistów, z czasem bardziej zbliża się do ekspresji bliskiej malarstwu C. Soutine'a. Artysta przekraczał wcześniej praktykowane kanony. Malarstwo jego jest niejednorodne, pod koniec życia malował spokojne, pełne światła pejzaże.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl