Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CZAPSKI Józef | W LUWRZE, 1974 r.

Józef CZAPSKI (1896 Praga - 1993 Maisons-Laffitte)

W LUWRZE, 1974 r.

Olej na płótnie 47,5 x 48 cm
Sygnowany p.d. - "J. CZAPSKI. 74"

Wystawiany - Kolor w malarstwie polskim XIX i XX w., Muzeum Narodowe wPoznaniu, 2. VI. - 24. IX. 1978 r.
Literatura - Kolekcja dr Lecha Siudy, oprac. Wojciech Makowiecki, RomanStarzyński, Poznań 1997, s. 15 (reprodukcja).
[cyt. za: Kolekcja dr Lecha Siudy, oprac. W. Makowiecki, R. Starzyński, Poznań 1997, s. 63-65]
Jeden z najwybitniejszych malarzy kolorystów. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1920-1924) w pracowniach W. Weissa i J. Pankiewicza. W 1924 r. wyjechał do Paryża, wraz z grupą Komitetu Paryskiego, gdzie spędził siedem lat. Po powrocie do kraju współpracował z "Głosem Plastyków", wiele pisał - opublikował między innymi książkę poświęconą J. Pankiewiczowi. Był żołnierzem gen. Wł. Andersa. Po wojnie na stałe pozostał we Francji, gdzie współpracował z "Kulturą" J. Giedroycia. J. Czapski czynnie uczestniczył w europejskim życiu artystycznym. Współpracował z galeriami: "Bénezit" i "Lambert" w Paryżu, "Grabowski" w Londynie, "Motte" w Genewie. W 1985 r. wziął udział w Paryskim Biennale. W 1993 r. został Honorowym Profesorem ASP w Krakowie.
Obraz oferowany na aukcji należał do kolekcji dr Lecha Siudy, który tak wspominał historię nabycia dzieła: "Na twórczość Czapskiego zwróciłem uwagę już przed wojną. Gdy wkrótce po ślubie zaczęliśmy z żoną urządzać nasze mieszkanie w Buku, kupiłem w poznańskim Salonie 35 obraz olejny tego malarza, przedstawiąjacy kwiaty w wazonie. Zapłaciłem niebagatelną sumę - 150 zł, czyli równowartość ówczesnej nauczycielskiej pensji. Dzieło to nie należy dziś do mojej kolekcji. Stało się tak za sprawą pewnego pseudokolekcjonera w niemieckim mundurze. Na początku wojny, gdy znajdowałem się w obozie internowanych w Rumunii w moim mieszkaniu zakwaterowano członków "Mordkomando", którzy siali postrach wśród mieszkańców Wielkopolski. Któregoś dnia jeden z nieproszonych lokatorów zwrócił się do matki, by sprzedała mu dwa obrazy: Czapskiego i Zbigniewa Pronaszki. Stanowczo odmówiła: To własność mojego syna, nie mogę za niego decydować, nawet nie wiem gdzie on się znajduje. (...) Następnego dnia Niemiec powtórzył swoją propozycję. Matka wiedząc, że dalszy opór jest bezsensowny, rzekła: Zgadzam się, żeby pan zabrał te obrazy. O nie, ja zapłacę. A poza tym sporządzimy umowę, którą potwierdzi burmistrz. Członek zbrodniczej formacji wiedział, co robi - gdyby jego dowódcy zorientowali się, że postanowił sobie coś przywłaszczyć, czekałby go sąd wojenny. Po sfinalizowaniu transakcji porucznik, który - jak się okazało był malarzem, wyciągnął skrzynkę z farbami, a następnie wymazał podpisy Czapskiego i Pronaszki. Na tym samym miejscu złożył swój autograf. Wiele lat później miałem okazję osobiście opowiedzieć tę historię Józefowi Czapskiemu. (...) Gdy usłyszał o tym, w jakich okolicznościach straciłem kupiony przed wojną obraz, powiedział: Musi pan sobie cos wybrać w zamian. Z radością skorzystałem z tej propozycji. A niewielkie płótno przedstawiające paryskie muzeum wisi do dziś w mojej jadalni."

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CZAPSKI Józef

Studiował w warszawskiej SSP i krakowskiej ASP, był uczniem m. in. Weissa i J. Pankiewicza. W 1923 roku współtworzy Komitet Paryski / Kapiści / skupiającu uczniów J. Pankiewicza (m.in. J. Cybis, J. Jarema, A. Nacht-Samborski, T.P. Potworowski, H. Rudzka-Cybisowa, Z. Wliszewski), z którym w 1924 wyjeżdża do Paryża. W 1931 roku wraca do Warszawy i włącza się w nurt źycia artystycznego. W czasie II wojny światowej wzięty do niewoli przez Armię Czerwoną przebywał w obozach jenieckich. Po wojnie zamieszkał na stałe w Maison Laffitte pod Paryżem, gdzie współuczestniczył w wydawaniu miesięcznika "Kultura". We wczesnych l. 30. Czapski pozostawał w kręgu oddziaływania kapistów tworząc pejzaże i martwe natury w postimpresjonistycznej manierze. W l. 60. i 70. artysta oszczędnymi środkami wyrazu obrazował pospolitą codzienność i samotność egzystencji człowieka zagubionego we współczesnej metropolii. Inspirowany ekspresyjną sztuką G. Roualta budował formy syntetyczną, szkicową plamą, która obwodził wyrazistym, czarnym konturem. Kolor - o skali zawężonej do mrocznych tonacji - traktował jako przekaz dramatycznych często emocji. W obrazach z lat 1969-70 istotną rolę kompozycyjną odgrywały reklamowe plakaty i szyldy, zaakcentowane ostrymi barwami, jarzące się wewnętrznym światłem (por. "Stacja metra", repr. w katalogu "Józef Czapski. Malarstwo ze zbiorów szwajcarskich", Muzeum Narodowe w Krakowie, 1992, poz. 40; "Morley" repr. w monografii artysty pióra J.Pollakówny, Warszawa 1993, il. 30). Autor książki "Na nieludzkiej ziemi". Twórczość artystyczna początkowo utrzymana w tonie kapistów, z czasem bardziej zbliża się do ekspresji bliskiej malarstwu C. Soutine'a. Artysta przekraczał wcześniej praktykowane kanony. Malarstwo jego jest niejednorodne, pod koniec życia malował spokojne, pełne światła pejzaże.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl