Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CZAPSKI Józef | Umywalka, 1954 r.

Józef CZAPSKI (1896 Praga - 1993 Maisons-Laffitte)

Umywalka, 1954 r.

olej/płótno, 67 x 47 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: `Józef | Czapski | 1954`
oraz na blejtramie: `Józef Czapski`
na odwrociu pieczęć: `Blanchet | Paris`
POCHODZENIE:
- Galerie Jacques Desbrière, Paryż, lata 70. XX w.
- kolekcja prywatna, Paryż

Obrana w młodości przez Józefa Czapskiego droga artystyczna była szlakiem kolorystów. Młodzi polscy malarze wierzyli, że sztukę obciążoną "tematem" i historią należy oczyścić. Prymat nad treścią obrazu miała przejąć forma; koloryści twierdzili, że liczy się nie to co obraz przedstawia, ale to, jak jest namalowany. Takie artystycznego credo zaprowadziło Czapskiego do uprawiania gatunków sztuki wolnych od "rozgadania"- przede wszystkim do intymnej martwej natury. Prezentowany obraz jest dobrym przykładem tego kluczowego dla malarstwa Czapskiego tematu.

"Umywalka" powstała w 1954 roku. Trudno powiedzieć jakie wnętrze zostało przedstawione na obrazie; nie sposób też rozsądzić jednoznacznie, czy powstał on na podstawie fotografii, czy stanowi studium z natury (bardziej prawdopodobna wydaje się druga możliwość). Nie wydaje się możliwe, aby obraz powstał w domu "Kultury" przy Avenue de Poissy 91 w Maison-Laffite, w którym Czapski mieszkał od połowy 1954 roku. Na obrazach z końca lat 50., w których artysta z upodobaniem wykorzystywał wiszące w swojej łazience lustro, widzimy inne, ascetyczne wnętrze. Bardziej prawdopodobnym "adresem" dla reprodukowanego obrazu wydaje się dlatego wcześniejszy podparyski adres artysty - 1 rue de Corneille w Maison-Laffite.
Obraz zdradza cechy charakterystyczne dla sztuki Czapskiego z pierwszej połowy lat 50. W okresie tuż po wojnie artysta malował bardzo niewiele. Do regularnej pracy wrócił dopiero około 1950 roku. Jeśli wziąć pod uwagę, że prawie cały przedwojenny dorobek artysty spłonął w Powstaniu Warszawskim, prezentowany obraz jawi się jako rzadki przykład "wczesnej" pracy artysty. Uderza przede wszystkim jego realistyczny aspekt. Czapski bywa powszechnie kojarzony z nieco rozmazaną koncepcją koloryzmu i często (jak np. przez Konstantego Jeleńskiego) porównywany bywa z ekspresyjną formułą sztuki Nicolasa de Stäela. W "Umywalce" Czapski jest jednak dużo bardziej powściągliwy, niż na swoich późnych obrazach. Na prezentowanym płótnie przedmioty rysowane są drobiazgowo i z pietyzmem. Artysta z fotograficzną dokładnością oddał załamania światła na kafelkach pokrywających ściany łazienki. Sposób malowania szklistej powierzchni umywalki przywodzi na myśl osiągnięcia postimpresjonizmu i obecnej w sztuce Bonnarda wrażliwości na wzajemne oddziaływanie barw. Wyciszona i niemal monochromatyczna kolorystyka obrazu nasuwa również skojarzenia z malarstwem włoskiego artysty, święcącego w latach 50. w Paryżu duże sukcesy - Giorgio Morandiego. Mimo wszystkich tych pokrewieństw, obraz Czapskiego pozostaje przykładem sztuki na wskroś indywidualnej. Artystę zdradza przede wszystkich chropowaty sposób kładzenia farby i operowanie drobną, niemal niewidoczną plamą. Drugą charakterystyczną dla malarstwa artysty z lat 50. i uwidaczniającą się na prezentowanym obrazie cechą jest sposób kadrowania kompozycji. Czapski nie waha się "ciąć" przedmiotów i zaburzać symetrii.

Na tle dwóch innych kompozycji Czapskiego, na których pojawia się motyw umywalki, prezentowany obraz jest nie tylko najwcześniejszym znanym przykładem, ale także najbardziej oryginalnym. "Neon i umywalka. Autoportret" z 1959 roku (w kolekcji prywatnej w Szwajcarii) oraz "Umywalka" z 1973 roku (kolekcja prywatna w Polsce) zdradzają wspólne zainteresowanie abstrakcją geometryczną i ekspresją kolorów. Prezentowany obraz z 1954 roku odznacza się największym wyciszeniem. Wydaje się także być najbliżej rzeczywistości, przez co staje się dowodem na artystyczny rodowód twórczości Czapskiego - wiernego ucznia Józefa Pankiewicza.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CZAPSKI Józef

Studiował w warszawskiej SSP i krakowskiej ASP, był uczniem m. in. Weissa i J. Pankiewicza. W 1923 roku współtworzy Komitet Paryski / Kapiści / skupiającu uczniów J. Pankiewicza (m.in. J. Cybis, J. Jarema, A. Nacht-Samborski, T.P. Potworowski, H. Rudzka-Cybisowa, Z. Wliszewski), z którym w 1924 wyjeżdża do Paryża. W 1931 roku wraca do Warszawy i włącza się w nurt źycia artystycznego. W czasie II wojny światowej wzięty do niewoli przez Armię Czerwoną przebywał w obozach jenieckich. Po wojnie zamieszkał na stałe w Maison Laffitte pod Paryżem, gdzie współuczestniczył w wydawaniu miesięcznika "Kultura". We wczesnych l. 30. Czapski pozostawał w kręgu oddziaływania kapistów tworząc pejzaże i martwe natury w postimpresjonistycznej manierze. W l. 60. i 70. artysta oszczędnymi środkami wyrazu obrazował pospolitą codzienność i samotność egzystencji człowieka zagubionego we współczesnej metropolii. Inspirowany ekspresyjną sztuką G. Roualta budował formy syntetyczną, szkicową plamą, która obwodził wyrazistym, czarnym konturem. Kolor - o skali zawężonej do mrocznych tonacji - traktował jako przekaz dramatycznych często emocji. W obrazach z lat 1969-70 istotną rolę kompozycyjną odgrywały reklamowe plakaty i szyldy, zaakcentowane ostrymi barwami, jarzące się wewnętrznym światłem (por. "Stacja metra", repr. w katalogu "Józef Czapski. Malarstwo ze zbiorów szwajcarskich", Muzeum Narodowe w Krakowie, 1992, poz. 40; "Morley" repr. w monografii artysty pióra J.Pollakówny, Warszawa 1993, il. 30). Autor książki "Na nieludzkiej ziemi". Twórczość artystyczna początkowo utrzymana w tonie kapistów, z czasem bardziej zbliża się do ekspresji bliskiej malarstwu C. Soutine'a. Artysta przekraczał wcześniej praktykowane kanony. Malarstwo jego jest niejednorodne, pod koniec życia malował spokojne, pełne światła pejzaże.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl