tusz, flamaster, papier; 39,5 x 21 cm; sygnowany po prawej stronie u dołu: (4.) | J.C.Paris | Maisons | Lafitte
Józef Czapski był malarzem oraz pisarzem. Uczestnik wojny polsko-bolszewickiej 1919-1921 (odznaczony orderem Virtuti Militari). Studia rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, kontynuując je następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był uczniem między innymi W. Weissa i J. Pankiewicza. Był współtwórcą Komitetu Paryskiego skupiającego kapistów, uczniów J. Pankiewicza. Należeli do niego między innymi J. Cybis, J. Jarema, A. Nacht-Samborski, T.P. Potworowski, H. Rudzka-Cybisowa, Z. Waliszewski. W 1924 roku wyjechał do Paryża, aby w 1931 roku powrócić do Warszawy. Uczestniczył w wojnie obronnej 1939 roku, w czasie której został internowany przez wojska radzieckie. Został zwolniony, by wstąpić do armii Andersa, z która przebył szlak bojowy od Bliskiego Wschodu do Włoch. Po wojnie zamieszkał na stałe w Maison Laffitte pod Paryżem. We Francji współuczestniczył w wydawaniu miesięcznika "Kultura". W latach 30-tych był zdecydowanym przedstawicielem kapizmu. Wtedy to tworzył postimpresjonistyczne pejzaże i martwe natury. Na przełomie lat 60-tych i 70-tych zmienił styl malowania, nawiązując w swych pracach do twórczości G. Roualta oraz C. Soutine`a. Niejednokrotnie przedstawiał w swoich dziełach pospolitą codzienność oraz emocje człowieka zamkniętego w gigantycznym świecie współczesnych metropolii, jego samotność oraz zagubienie. Artysta wielokrotnie zmieniał styl oraz sposób malowania. Pod koniec życia malował spokojne, świetliste pejzaże. Autor wielu książek.
Studiował w warszawskiej SSP i krakowskiej ASP, był uczniem m. in. Weissa i J. Pankiewicza. W 1923 roku współtworzy Komitet Paryski / Kapiści / skupiającu uczniów J. Pankiewicza (m.in. J. Cybis, J. Jarema, A. Nacht-Samborski, T.P. Potworowski, H. Rudzka-Cybisowa, Z. Wliszewski), z którym w 1924 wyjeżdża do Paryża. W 1931 roku wraca do Warszawy i włącza się w nurt źycia artystycznego. W czasie II wojny światowej wzięty do niewoli przez Armię Czerwoną przebywał w obozach jenieckich. Po wojnie zamieszkał na stałe w Maison Laffitte pod Paryżem, gdzie współuczestniczył w wydawaniu miesięcznika "Kultura". We wczesnych l. 30. Czapski pozostawał w kręgu oddziaływania kapistów tworząc pejzaże i martwe natury w postimpresjonistycznej manierze. W l. 60. i 70. artysta oszczędnymi środkami wyrazu obrazował pospolitą codzienność i samotność egzystencji człowieka zagubionego we współczesnej metropolii. Inspirowany ekspresyjną sztuką G. Roualta budował formy syntetyczną, szkicową plamą, która obwodził wyrazistym, czarnym konturem. Kolor - o skali zawężonej do mrocznych tonacji - traktował jako przekaz dramatycznych często emocji. W obrazach z lat 1969-70 istotną rolę kompozycyjną odgrywały reklamowe plakaty i szyldy, zaakcentowane ostrymi barwami, jarzące się wewnętrznym światłem (por. "Stacja metra", repr. w katalogu "Józef Czapski. Malarstwo ze zbiorów szwajcarskich", Muzeum Narodowe w Krakowie, 1992, poz. 40; "Morley" repr. w monografii artysty pióra J.Pollakówny, Warszawa 1993, il. 30). Autor książki "Na nieludzkiej ziemi". Twórczość artystyczna początkowo utrzymana w tonie kapistów, z czasem bardziej zbliża się do ekspresji bliskiej malarstwu C. Soutine'a. Artysta przekraczał wcześniej praktykowane kanony. Malarstwo jego jest niejednorodne, pod koniec życia malował spokojne, pełne światła pejzaże.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl