olej, płótno; 56 x 38,5 cm; sygnowany u dołu z prawej: J. CZAPSKI. 35. Bibl.: Słownik malarzy polskich. Od dwudziestolecia międzywojennego do końca XX w., pr. zbiorowa, t. 2, Warszawa 2001, s. 59 - 61
Twórczość malarska to tylko część dzieła, które po sobie zostawił Józef Czapski, wielki humanista, świadek swojej epoki, malarz, krytyk artystyczny, pisarz. Ostatnimi czasy daje się zauważyć tendencja właściwego doceniania talentu malarskiego artysty. Opisy sowieckich łagrów nie przyćmiewają uroku i wagi obrazów. Do rzadkości na rynku antykwarycznym należą prace z okresu międzywojennego. Jego twórczość w tym czasie [w latach 30-tych] znajdowała się w orbicie oddziaływania estetyki kapistów, w myśl, której powierzchnia obrazu, zapełniana drobnymi śladami pigmentu, jest miejscem transpozycji natury. (M. Kitowska-Łysiak, op.cit.). Prezentowany obraz jest przykładem tej właśnie postawy artystycznej Czapskiego. Sugestywnie przemawia elegancją kompozycji, kolorystyki, subtelnością barwy, powściągliwością ekspresji, która tym mocniej przemawia do wrażliwości widza im delikatniej została oddana. Na marginesie można podpowiedzieć tym, którzy nie przeczytali Pankiewicza Czapskiego (1937), że warto do tej monografii artysty sięgnąć, choćby i po to aby poznać wspaniały język opisu i analizy malarstwa, którego Józef Czapski jest mistrzem.
Studiował w warszawskiej SSP i krakowskiej ASP, był uczniem m. in. Weissa i J. Pankiewicza. W 1923 roku współtworzy Komitet Paryski / Kapiści / skupiającu uczniów J. Pankiewicza (m.in. J. Cybis, J. Jarema, A. Nacht-Samborski, T.P. Potworowski, H. Rudzka-Cybisowa, Z. Wliszewski), z którym w 1924 wyjeżdża do Paryża. W 1931 roku wraca do Warszawy i włącza się w nurt źycia artystycznego. W czasie II wojny światowej wzięty do niewoli przez Armię Czerwoną przebywał w obozach jenieckich. Po wojnie zamieszkał na stałe w Maison Laffitte pod Paryżem, gdzie współuczestniczył w wydawaniu miesięcznika "Kultura". We wczesnych l. 30. Czapski pozostawał w kręgu oddziaływania kapistów tworząc pejzaże i martwe natury w postimpresjonistycznej manierze. W l. 60. i 70. artysta oszczędnymi środkami wyrazu obrazował pospolitą codzienność i samotność egzystencji człowieka zagubionego we współczesnej metropolii. Inspirowany ekspresyjną sztuką G. Roualta budował formy syntetyczną, szkicową plamą, która obwodził wyrazistym, czarnym konturem. Kolor - o skali zawężonej do mrocznych tonacji - traktował jako przekaz dramatycznych często emocji. W obrazach z lat 1969-70 istotną rolę kompozycyjną odgrywały reklamowe plakaty i szyldy, zaakcentowane ostrymi barwami, jarzące się wewnętrznym światłem (por. "Stacja metra", repr. w katalogu "Józef Czapski. Malarstwo ze zbiorów szwajcarskich", Muzeum Narodowe w Krakowie, 1992, poz. 40; "Morley" repr. w monografii artysty pióra J.Pollakówny, Warszawa 1993, il. 30). Autor książki "Na nieludzkiej ziemi". Twórczość artystyczna początkowo utrzymana w tonie kapistów, z czasem bardziej zbliża się do ekspresji bliskiej malarstwu C. Soutine'a. Artysta przekraczał wcześniej praktykowane kanony. Malarstwo jego jest niejednorodne, pod koniec życia malował spokojne, pełne światła pejzaże.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl