Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHEŁMOŃSKI Józef | Wnętrze stajni, 1872 r.

Józef CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

Wnętrze stajni, 1872 r.

olej/płótno, 88 x 117 cm
sygnowany i datowany p.d.: `Józef Chełmoński | Munchen 1872`

ODWROCIE: 1) na płótnie pieczątka ze składu przyborów malarskich w Monachium; 2) nr depozytowy Muzeum Narodowego w Krakowie oddział w Sukiennicach - `8755`
WYSTAWIANY: Muzeum Narodowego w Krakowie oddział w Sukiennicach - jako stały depozyt od 1998 do 2011 roku
REPRODUKOWANY: 1) Archiwum fotograficzne Instytutu Sztuki PAN w Warszawie (nr 7425); 2) Dział Dokumentacji w Muzeum Narodowym w Warszawie (nr negatywu 1739); 3) Katalog Aukcji Domu Aukcyjnego Unicum, 1996; 4) T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Kraków, wyd. Kluszczyński 1996, s. 32
LITERATURA: 1) Krystyna Czarnocka, Józef Chełmoński, Warszawa, 1957; 2) Jan Wegner, Józef Chełmoński, Warszawa, 1958; 3) Maciej Masłowski, Żywot malarski Józefa Chełmońskiego, Warszawa, 1965; 4) Tadeusz Matuszczak, Józef Chełmoński, Kraków, wyd. Kluszczyński, 1996
Estymacja: 1 200 000 - 1 500 000

OPINIA KONSERWATORSKA: Elżbiety Bogaczewicz-Biernackiej (stan obrazu idealny)
OPINIA - EKSPERTYZA Tadeusza Matuszczaka z 1996 roku Za opinią Tadeusza Matuszczaka: ?Opiniowany obraz jest wybitnym przykładem dzieła z monachijskiego okresu twórczości Józefa Chełmońskiego. Chełmoński studiował i przebywał w Monachium od końca 1871 do jesieni 1874. Jest to jeden z pierwszych obrazów Chełmońskiego malowanych w Monachium i jednocześnie jedno z pierwszych płócien o dużym formacie - wyraźnie odbiegającym rozmiarami od niedużych dzieł malowanych wcześniej w Warszawie. Jak wspomina Henryk Piątkowski, malarz i monachijski towarzysz Chełmońskiego: ?? obraz wnet po wystawieniu w Kunstverein nabyty przez Kunsthändlera" (Kurier Warszawski 1914 nr 97). I trudno się dziwić, albowiem obraz zachwyca poziomem artystycznym i ewokowanym nastrojem. Tak trafnie o nim pisze znawca twórczości Chełmońskiego, Jan Wagner: ?O zetknięciu się z dziełami obcych mistrzów, wystawionymi w galeriach monachijskich, może świadczyć jeden z najlepszych obrazów Chełmońskiego pt. ?Wnętrze stajni". Układ kompozycyjny, staranne opracowanie i zróżnicowanie koni, subtelne oświetlenie, wreszcie nastrój przywodzą na myśl płótna malarzy holenderskich" - J. Wegner ?Józef Chełmoński", Warszawa 1958, s. 27. Autor oparł się w powyższej charakterystyce na tekście Krystyny Czarnockiej, monografistki Chełmońskiego, która pisze: ?O tym jak malował Chełmoński w czasie pobytu w Monachium mówi nam już jeden z pierwszych obrazów, ?Wnętrze stajni" (1872). Sumienność opracowania szczegółów jest tu wyraźnie podporządkowana całości, a przedmiotowość poszczególnych elementów podporządkowana z kolei nastrojowi. Charakter oświetlenia, które odgrywa dużą rolę w uzyskaniu nastroju, intymny spokój, zróżnicowana charakterystyka poszczególnych koni, sposób traktowania szczegółów - świadczą o wrażeniu jakie musiały zrobić na artyście oglądane w galeriach dzieła malarzy holenderskich. Osiągnięty na obrazie nastrój stanowił na pewno jedną z przyczyn zapewniających Chełmońskiemu powodzenie (?)" - K. Czarnocka ?Józef Chełmoński", Warszawa 1957, s. 24. Trop ten podsumowuje Maciej Masłowski, niewątpliwie najpoważniejszy ze znawców życia Chełmońskiego: ?(?.) sygnowany 1872 jest niewielki [i tu się Masłowski myli] obrazek ?Konie w stajni", ocalały w zbiorach warszawskich - notata światła padającego z góry przez otwór w pułapie i z boku przez deski we wrotach na kilka drzemiących skap i na typową folwarczną sukę z łaciatymi szczeniakami.
Patrząc na ten odnaleziony po przeszło wieku obraz, oczarowani jesteśmy przemyślaną kompozycją, frapującym ciepłym światłem, niekonwencjonalnie padającym z góry i z boku przez wypaczone deski wrót, zza których na dodatek przebija jasny błękit nieba. Spokój odpoczywających w stajni koni różnej maści i wielkości nad złowieszczo wiszącymi u stropowych belek upolowanymi ptakami - wszystko to skąpane w gorącym, intensywnie żółtym świetle poranka, rozświetlającym ciepłymi żółciami słomianą ściółkę. W niemal monochromatycznej gamie barwnej obrazu dominują ciepłe brązy, żółcie i szarości. Ogólne wrażenie gorącego nasłonecznienia niezakłócanej sielankowości, to te elementy, które doskonale budują nastrój - gdyż jego wyczarowanie było bez wątpienia zasadniczym celem tego, nie bójmy się powiedzieć, wybitnego obrazu". Sztandarowe dzieło wczesnego okresu twórczości Chełmońskiego.

Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów 2 połowy XIX i początku XX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia malarskie rozpoczął w Klasie Rysunkowej w Warszawie (w latach 1867 - 1871) oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W latach 1871 - 1874 studiował w monachijskiej akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, z którym wystawiał. Malował sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. W latach 1875 - 87 mieszkał w Paryżu. Powrót do kraju w 1889 roku i ponowne zetknięcie się z rodzinną przyrodą wpłynęły na zmianę tematyki obrazów artysty. Malował liryczne, nastrojowe pejzaże i widoki inspirowane krajobrazami Mazowsza, Podola i Ukrainy, które zwiedził podczas podróży w latach 1872 i 1874/75. Utrzymywał bliskie kontakty ze Stanisławem Witkiewiczem i Adamem Chmielowskim, z którymi dzielił wynajmowaną w gmachu Hotelu Europejskiego pracownię. Obrazy artysty można oglądać we wszystkich najważniejszych muzeach w Polsce, są także ozdobą wielu kolekcji prywatnych w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl