Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHEŁMOŃSKI Józef | WILGA I KRASKA, 1896

Józef CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

WILGA I KRASKA, 1896

olej, płótno
40 x 57,5 cm
sygn. p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1896

Obraz przedstawia wycinkowo ujęty fragment śródleśnej, rozsłonecznionej polany z motywem dwóch przelatujących ptaków widocznych w bliskim planie. Wyolbrzymione grą perspektywy i sposobem kadrowania, ptaki są indywidualnie scharakteryzowane i uchwycone w naturalnych, podpatrzonych pozach. Zwracają uwagę odmiennością kształtów i póz w locie oraz barwnym upierzeniem, które to cechy podkreślają różnice gatunkowe. W tym ptasim pościgu pierwszy plan wypełnia jaskrawo upierzona - oranżowa i szafirowo błękitna - kraska (coracias garrulus), a za nią, nieco w głębi widać żółtą wilgę (oriolus oriolus) o czarno-brązowych skrzydłach.
Data "1896", widoczna w sygnaturze malarza, znakomicie sytuuje Wilgę i kraskę wśród wielu innych pejzaży z samodzielnym "ptasim" motywem, który - choć podejmowany i wcześniej (np.: Żurawie, 1870, Dropie, 1886) - na dobre zagościł w twórczości Chełmońskiego po jego powrocie do kraju i osiedleniu się w Kuklówce. Miejsce rozpędzonych zaprzęgów i rozhukanych rumaków, których uroda, kształty i ruchy skupiały przedtem uwagę artysty, zajęło ptactwo podpatrywane w mazowieckim plenerze z równą uwagą i umiejętnością obserwacji (istnieje wiele rysunków rozmaitych ptaków w locie lub w bezruchu, rysowanych na kartach szkicowników artysty). Chełmoński przyjmuje różne koncepcje kompozycyjne i interpretacyjne. W części rozwiązań obrazów z ptasim bohaterem dominuje pejzaż, do tego stopnia, że mamy trudności w identyfikacji gatunku ptaków - niewielkich znaków graficznych - zawieszonych wysoko nad horyzontem (np.: Kaczeńce - Wiosna, 1908). Jednak w większości tych kompozycji, bez względu na ich wielkość czy format, to właśnie ptak urasta do miana bohatera - motywu zasadniczego interpretowanego niekiedy symbolicznie (np.: Dropie, 1886; Lelaki, 1888; Czajki, 1890; Kuropatwy, 1891; Czapla bąk, 1891; Sójka, 1892; Kurka wodna, 1894).
W Wildze i krasce, gdzie dwa radośnie szybujące barwne ptaki są głównym tematem i motywem kompozycji, obserwujemy również wyraźną zmianę palety, jej niemal impresjonistyczne rozjaśnienie. To także sytuuje obraz w określonym etapie konsekwentnie rozwijanej zmiany widzenia artysty. Po serii obrazów utrzymanych w gamie stonowanej, chłodnej i dość zawężonej (np.: Dropie, 1886; Kuropatwy, 1891) Chełmoński rozszerza paletę, wzbogacając ją o zróżnicowane w natężeniu błękity, zielenie czy żółcienie (np.: Czapla - bąk, 1891; Sójka, 1892; Pogoda - jastrząb, 1899).

Z ekspertyzy p. Elżbiety Charazińskiej z dn. 20 listopada 2014 r. (w załączeniu)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl