olej na papierze naklejonym na tekturę, 12 x 24,5 cm, na odwrocie kartka wystawowa z Zachęty (wystawa szkiców J. Chełmońskiego, VII. 1922) oraz późniejsza pieczątka własnościowa lekarza Jerzego Wroniewicza, także napis ołówkiem "Własność A. Burska (?)"
"Chełmoński pojechał na Ukrainę w lecie1870 roku. Zauroczyła go swoją żywiołowością, malowniczą i romantyczną egzotyką życia codziennego. Tu ożywała mickiewiczowska poezja, tu też nabierały życia obrazy Kossaka. [...] Jeszcze wiele lat później mówił malarz o tej ziemi z nadzwyczajnym zachwytem jako o raju swej młodości: "Wolność, bezgraniczne przestrzenie, cudownie skomponowane horyzonty, o różnorodnych planach, lasy, jary, chutory, [...] czarujący kraj swobody i bajki" (Tadeusz Matuszczak, Polska Józefa Chełmońskiego, Warszawa 2002, s. 10). "Nie maluje on ani farbą, ani barwami, posługuje się wyłącznie tonemposzumem barw, jakich nie znajdziesz na palecie. Prawdziwość tonu oparta jest na zapatrzeniu się w przyrodzie polskiej. W pogoni za najwierniejszym tonów tych oddaniem nie troszczy się Chełmoński o formę lub jej realizm(uwagi powyższe stosują się tylko do szkiców wystawionych w Zachęcie, które traktujemy jako laboratorium artysty), nie troszczy się o czystość barw, która już grała we współczesnym mu Manecie. Ton i nastrój - hasła monachijskiego malarstwa, są dwoma skrzydłami, na których się opiera talent Chełmońskiego"(z recenzji wystawy szkiców Chelmońskiego w Zachęcie, sierpień1922, Południe).
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl