Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHEŁMOŃSKI Józef | W podróży , 1878 r.

Józef CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

W podróży , 1878 r.

olej/płótno dublowane, 96 x 197 cm
sygnowany i datowany l.d.: `JOZEF CHELMONSKI 1878`

OPINIE:
- obraz posiada opinię Tadeusza Matuszczaka z 25.11.2008 r.

POCHODZENIE:
- kolekcja C. Stewarta Smitha, Nowy Jork
- kolekcja prywatna, Francja
- kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY: Józef Chełmoński: "W podróży". Pierwszy publiczny pokaz obrazu od chwili namalowania w roku 1878, Radziejowice, Dom Pracy Twórczej, 2009

WYSTAWIANY:
- Józef Chełmoński: „W podróży”. Pierwszy publiczny pokaz obrazu od chwili namalowania w roku 1878, Dom Pracy Twórczej, Radziejowice 2009

LITERATURA:
- E. Strahan, The Art Treasures of America, Philadelphia 1880, t. II, s. 87 (drzeworytnicza reprodukcja)
- archiwalna fotografia obrazu znajduje się w zbiorach Towarzystwa Historyczno-Literackiego w Paryżu, w Tece Karola Smólskiego (zdjęcie pochodzi od Cypriana Godebskiego)
- T. Matuszczak, Józef Chełmoński: "W podróży". Pierwszy publiczny pokaz obrazu od chwili namalowania w roku 1878, Radziejowice 2009

Paryski okres twórczości Chełmońskiego był szczęśliwy nie tylko ze względu na finansowy (ceny jego obrazów wahały się od 8 do 40 tysięcy franków) sukces artysty. We Francji realistyczna i bardzo ekspresyjna formuła sztuki Chełmońskiego okazała się współgrać z aktualnymi trendami malarskimi. Artysta zostawił więc za sobą kilkuletnie utarczki z polską krytyką i skupił się na pracy twórczej. W Paryżu malował przede wszystkim "egzotyczne" kresowe tematy: typy chłopskie i szlacheckie oraz pędzące wśród tumanów kurzu czy po błotnistych drogach konie. Monumentalne kompozycje Chełmońskiego trafiły w gusta kolekcjonerów amerykańskich. Znalazły również uznanie w oczach krytyków nad Sekwaną i nad Wisłą. Nie udało się jednak zadowolić wszystkich: "Babie lato" z 1875 roku wywołało w Warszawie skandal, a Bolesław Prus, obojętny na paryskie mody, ironizował w "Kurierze Warszawskim": "Weź czterokątne płótno, górną część zamaż berlinblauem, dolną ekstraktem z brudnej ścierki, a będziesz miał krajobraz à la Chełmoński. Osadź w nich chłopa tyłem do publiczności, parę figlujących psów, pociągnij to wszystko lekkim werniksem olbrzymiego talentu, a będziesz mieć noc letnią" (B. Prus, Kronika tygodniowa, "Kurier Warszawski", 1875, nr 247). Oprócz wielkoformatowych obrazów Chełmoński tworzył w Paryżu ilustracje dla popularnych czasopism, m.in. "Le Monde illustré". Wiadomo, że paryska pracownia artysty była bardzo obszerna i dobrze wyposażona. W atelier znajdowały się nawet modele końskie i manekiny. Chełmoński w Paryżu, podobnie jak Brandt w Monachium, prowadził atelier otwarte i chętnie przyjmował gości. Prezentowany obraz powstał w czasie największej prosperity Chełmońskiego i zdradza liczne pokrewieństwa z innymi kompozycjami z tego okresu. Diagonalna kompozycja obrazu znajduje wiele analogii w pracach powstałych po 1876 roku. Również motywy obrazu: zimowa pora, sanie, postaci posesora i furmana, zając i charty - odnaleźć można na kilku innych płótnach powstałych w latach 70. Rozhukaną trojkę otacza mistrzowsko malowany pejzaż. Aż po horyzont rozciąga się białobłękitny śnieg, ponad nim widać pochmurne wieczorne niebo ożywione subtelną, złotawą poświatą. Całość malowana jest swobodnie i zamaszyście. Chełmoński rezygnuje w swoim obrazie z akademickiego fini i nie boi się epatować fakturą farby. Wartości malarskie obrazu są czytelne dzięki zawężeniu gamy kolorystycznej do jedynie kilku barw: bieli, czerni, brązu i błękitu.

Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów 2 połowy XIX i początku XX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia malarskie rozpoczął w Klasie Rysunkowej w Warszawie (w latach 1867-71) oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W latach 1871-74 studiował w monachijskiej akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, z którym wystawiał. Malował sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. W latach 1875-87 mieszkał w Paryżu. Powrót do kraju w 1889 roku i ponowne zetknięcie się z rodzinną przyrodą wpłynęły na zmianę tematyki obrazów artysty. Malował liryczne, nastrojowe pejzaże i widoki inspirowane krajobrazami Mazowsza, Podola i Ukrainy, które zwiedził podczas podróży w latach 1872 i 1874/75. Utrzymywał bliskie kontakty ze Stanisławem Witkiewiczem i Adamem Chmielowskim, z którymi dzielił wynajmowaną w gmachu Hotelu Europejskiego pracownię. Obrazy artysty można oglądać we wszystkich najważniejszych muzeach w Polsce, są także ozdobą wielu kolekcji prywatnych w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl