olej, płótno; 91,5 x 149 cm sygn. l.d. JÓZEF CHEŁMOŃSKI 906
Reprodukowany i opisany: Alfred Ligocki, Józef Chełmoński, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1983, il. Str. 75 Tadeusz Matuszczak, Józef Chełmoński, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2003, il.barwna str. 113
estymacja: 850000 - 1 200 000 zł
Chełmoński był jednym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Malował sceny rodzajowe, pędzące zaprzęgi i krajobrazy. Po powrocie z Paryża do kraju w 1887 r. artysta zamieszkał we wsi Kuklówka pod Grodziskiem, gdzie powstała większość jego pejzaży i gdzie malował aż do 1914 roku. Malarskich motywów dostarczały mu również podróże na Podole, Ukrainę, Wołyń, Polesie i Litwę. Główne miejsce w jego twórczości z tego okresu zajmuje krajobraz, wzbogacany o postacie ludzkie lub zwierzęce. Świat zwierząt i ptaków artysta zaczyna darzyć wtedy szczególną uwagą, przenika mistyczne tajemnice natury i istotę polskiego pejzażu. Świt, zmierzch i noc stały się ulubionymi porami jego obcowania z naturą. Oferowany obraz, wyrafinowany w swojej klasie - będący wybitnym dziełem sztuki pochodzi z ostatniego, najbardziej dojrzałego okresu twórczości Chełmońskiego. Jest świadectwem tego, ze artysta odznaczał się wielką biegłością techniczną, znakomitą pamięcią wzrokową i doskonałą znajomością rysunku.W przeciwieństwie do konwencji realizmu upowszechnionych w Monachium i formuły propagowanej w Paryżu, tematyka jego sztuki akcentowała rdzenną "polskość" i ukraińską rodzimość, ukazywała specyfikę kraju, z którym był emocjonalnie związany i którego obrazy na trwałe zachował w swej pamięci. Ten typ malarstwa pozwala go zaliczyć do najwybitniejszych artystów w dziejach nowoczesnej sztuki europejskiej.
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl