Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHEŁMOŃSKI Józef | Pejzaż z łąką, około 1899 r.

Józef CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

Pejzaż z łąką, około 1899 r.

olej/płótno, 33 x 49 cm
sygnowany p. d.: 'JÓZEF CHEŁMOŃSKI'
Obraz jest mniejszą wersją płótna "Pogoda" ("Jastrząb") ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Załączono opinię naukową na temat tego obrazu napisał dnia 08 04.1997 mgr Tadeusz Matuszczak, kurator wystawy monograficznej Chełmońskiego w Muzeum Narodowym w Poznaniu w 1987 oraz autor wielu albumów, książek i innych opracowań dotyczących malarza.

Prezentowany obraz jest nieco pomniejszoną wersją słynnej kompozycji Chełmońskiego "Pogoda" ("Jastrząb") ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu. Oba płótna powstały w pewnym sensie wbrew kontekstowi ówczesnej twórczości artysty, albo - żeby wyrazić się dobitniej - wbrew otaczającej go aurze "celebryty" i oczekiwaniom krytyki. W 1899 roku rada Miasta Krakowa uchwaliła nabycie do Muzeum Narodowego monumentalnej "Czwórki“ (1881) Chełmońskiego. W tym samym mniej więcej czasie malarstwo artysty coraz częściej rozpatrywano w kontekście wartości narodowych i patriotycznych (np. teksty Zenona Przesmyckiego w "Chimerze"). Wbrew celebracji tych dwóch aspektów swojej sztuki około roku 1900 Chełmoński nie tworzył ani efektowanych wielkoformatowych prac w typie "Czwórki", ani obrazów patriotycznych. Osiedliwszy się w Kuklówce na Mazowszu artysta wybrał zupełnie inna drogę - studiowanie natury. O tym wyborze i dojrzałej twórczości artysty sugestywnie pisał jego monografista, Maciej Masłowski: "Na takim ogólnym tle biograficznego schematu toczy się pełna wewnętrznego żaru i pełna sprzeczności ostatnia malarska gra Chełmońskiego, na długiej przestrzeni dwudziestu kilku lat. Jego twórczość w tym okresie nie jest — trzeba zdać sobie z tego sprawę — formacją jednorodną. posiada nie tylko swoje szczyty i głębie — ale także (...) swoją entuzjastyczną, ekstatyczną drugą młodość, zgryzoty przedwczesnej starości — toczy się przez cały ten czas na kilku torach. W rezultacie powstają równocześnie obrazy malarsko zupełnie do siebie niepodobne, tak sobie dalekie i obce, jakby je zgoła kto inny malował. Twórczość artysty z Kuklówki jest niewątpliwie wynikiem rozdarcia myśli i uczuć, rozdarcia idei malarskich i samej wizji. Ale w najważniejszej sprawie była z samym sobą zgoda, była jedność działania, bo Chełmoński to niezwykle rzadki, niespotykany prawie przypadek artysty, który zabrnąwszy po uszy w pokupny manieryzm [Masłowski ma tutaj na myśli końskie czwórki i trójki malowane w Paryżu], potrafił wyrwać się z jego sieci.
Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów 2 połowy XIX i początku XX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia malarskie rozpoczął w Klasie Rysunkowej w Warszawie (w latach 1867 - 1871) oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W latach 1871 - 1874 studiował w monachijskiej akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, z którym wystawiał. Malował sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. W latach 1875 - 87 mieszkał w Paryżu. Powrót do kraju w 1889 roku i ponowne zetknięcie się z rodzinną przyrodą wpłynęły na zmianę tematyki obrazów artysty. Malował liryczne, nastrojowe pejzaże i widoki inspirowane krajobrazami Mazowsza, Podola i Ukrainy, które zwiedził podczas podróży w latach 1872 i 1874/75. Utrzymywał bliskie kontakty ze Stanisławem Witkiewiczem i Adamem Chmielowskim, z którymi dzielił wynajmowaną w gmachu Hotelu Europejskiego pracownię. Obrazy artysty można oglądać we wszystkich najważniejszych muzeach w Polsce, są także ozdobą wielu kolekcji prywatnych w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych


Podatki i opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl