olej, płótno dublowane na wosk; 65,5 x 95,5 cm; sygn. i dat. l. d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1903 oraz napis autorski: dla Maryni/ na pamiątkę ojciec/ J.Ch
Obraz wystawiany: Katalog wystawy prac Józefa Chełmońskiego, Łowicz 11-14.VI.1936, nr 3 - Obozowisko powstańców 1863 r. Do obrazu dołączona ekspertyza Tadeusza Matuszczaka.
Wysokiej klasy dzieło malarskie jest realistyczną wizją powstańczego obozu. Obraz, który jest szkicem olejnym tworzonym poprzez plamy barwne kładzione zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Jest zrealizowany z dokładnością w szczegółach m.in. ujęciu twarzy śpiącego kosyniera. Praca jest namalowana ze swobodą, z pewnością malarskiej realizacji charakterystyczną dla twórczości malarza. Potwierdzenie autentyczności autorstwa Chełmońskiego świadczą dwa oddzielne czynniki. W Muzeum Narodowym w Warszawie w szkicowniku zakupionym przez Muzeum od jednej z jego córek malarza Jadwigi Chełmońskiej, znajduje się szkic przedstawiający obozowisko powstańcze. Jest to zapewne wstępny szkic (Rys. Pol. 5957) do oferowanego Państwu szkicu olejnego. Drugim czynnikiem przemawiającym za autentycznością pracy jest dedykacja znajdująca się w lewym dolnym rogu pod sygnaturą. Obraz został podarowany Marii po mężu Łoskowskiej, ukochanej córce malarza. Jako dzieło z jej kolekcji został wystawiony na monograficznej wystawie Józefa Chełmońskiego w dniach 11-16 czerwca 1936 roku w Sali Gimnazjum Męskiego w Łowiczu. Wymowa ideowa pracy ukazuje udział " ludowego żywiołu" w Powstaniu styczniowym. Obraz jest najwyższej klasy przedstawieniem artystycznego kunsztu Chełmońskiego (nota opracowana na podstawie opinii dr. T. Matuszczaka).
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl