olej na płótnie naklejonym na tekturę, 26,5 x 40,4 cm (format płótna), nie sygnowany, u dołu na tekturze (poniżej płótna) napis odręczny wykonany piórem i brunatnym atramentem, miejscami źle czytelny: "Autentyczność szkicu śp. Ojca mego Józefa Chełmońskiego stwierdzam Jadwiga Chełmońska"
Po osiedleniu się Chełmońskiego w 1889 r. w Kuklówce na Mazowszu, dotychczas bardzo żywa i pełna ruchu tematyka jego prac malarskich uległa wyciszeniu, stając się wręcz kontemplacyjną. Malował wówczas bezpośrednio w plenerze obrazy przedstawiające piękno Mazowsza. W tych równinnych pejzażach czasem pojawiały się zwierzęta, głównie ptaki, rzadziej postacie ludzkie. Często były to nastrojowe nokturny ukazujące wschody i zachody słońca, księżycowe noce, również mgły poranne. Dzięki temu artysta mógł pokazywać związane z tymi porami efekty świetlne. "Omawiany pejzaż fascynuje typową dla niedużych płócien i szkiców Chełmońskiego, wirtuozerią malarskiego warsztatu oraz prawdą i prostotą ukazywanej sceny, przepojonej silnym współczuciem z przyrodą oraz poetyckim, pełnym nostalgii nastrojem, a jednocześnie kojącym spokojem. Smakować można koloryt [ ], oparty na szerokiej gamie fioletów [...], oranżów oraz zieleni i brązów. I jeszcze ta przepyszna gra świateł - słońca infiltrującego poprzez muślinową woalkę chmur i mgieł. Podziwiać należy realizm i przestrzenność kompozycji, opierającej swą iluzyjną doskonałość na najprostszych konstrukcjach, ale jakże mistrzowsko realizowanych. Natomiast nastrój spokoju płynącego z obrazu, to między innymi, wynik statycznego układu opartego na wyraźnych poziomych podziałach płaszczyzny płótna. Warto jeszcze zasygnalizować w tym miejscu, w kontekście uznanego powszechnie faktu zmienności kryteriów i ocen, że Mgły poranne były dla Chełmońskiego szybkim, szkicowym zapisem zauroczenia motywem narodzin dnia wśród mglistych poświat jutrzenki. Dla nas dzisiaj, pejzaż ten jest małym majstersztykiem i skończonym dziełem, a owoczesna "szkicowość" frapuje nowoczesną malarską swobodą. [...] Podobny motyw mgieł rozciągających się nad polem z wystającym wierzchołkiem kopy, znany jest ze szkicu o podobnych wymiarach, a będącego w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie [...]. Szkic ten datuję na lata 1890-1892. Tu omawiany natomiast datowałbym na czas późniejszy - na okres lat około 1906-1910 i wiązałbym ich powstanie być może z pobytami Chełmońskiego na Pińszczyźnie, w majątku ziemiańskiej rodziny Skirmuntów w Porzeczu, położonym wśród pińskich rozlewisk i błot. Wyrafinowana prostota kompozycji i malarskich walorów dzieła, utwierdza mnie w przeświadczeniu, że pochodzi ono z podsumowującego okresu malarskich dokonań, u schyłku życia artysty, gdy pojawiają się obrazy spowite jakby eterycznym. mglistym woalem, rozmywającym kontury form i roztapiającym wszystko w tajemniczą jednię natury" (z ekspertyzy Tadeusza Matuszczaka, 17.12.1999 r. / zweryfikowana 10.02.2004 r.).
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl