Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHEŁMOŃSKI Józef | MATKA BOSKA CZĘSTOCHOWSKA, 1903

Józef CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

MATKA BOSKA CZĘSTOCHOWSKA, 1903

akwarela, gwasz, węgiel, kredka, drapanie
61,8 x 38,8 cm
sygn. pod kompozycją p.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1903. del. [łacińskie delineare - rysować]

Obraz opisany i reprodukowany:
- "Tygodnik Ilustrowany", 1903, II półrocze, nr 46 z dn. 14 (1) listopada, il. na s. 901 (okładka); tekst: Nasze ryciny, s. 917.

Ponadto o kopiach Chełmońskiego, m.in. także:
- J. Wegner, Józef Chełmoński w świetle korespondencji, Ossolineum, Wrocław 1953, s. 19, 93, listy nr 112 i 113;
- E. Rejman, ZP, Dlaczego Józefa Chełmońskiego proszono o wierną kopię M.B. Jasnogórskiej [w:] "Jasna Góra" Miesięcznik Sanktuarium Matki Bożej Jasnogórskiej, 1989, R. VII, nr 3 (65) z marca 1989, s. 14-15.

W latach 1903/1904 Józef Chełmoński namalował dla zakonu oo. Paulinów na Jasnej Górze dwie olejne kopie cudownego obrazu Matki Bożej Częstochowskiej - jedną w srebrnej sukience, drugą bez sukienki. Oba te obrazy znajdują się dziś w jasnogórskim klasztorze. Artysta kończył je w swoim domu w Kuklówce, przedtem jednak odwiedził Jasną Górę i w Wielki Czwartek 9 kwietnia (według Kalendarza Juliańskiego 27 marca) 1903 roku wykonał rysunki i szkice do planowanego zamierzenia. Wtedy to powstała także - malowana gwaszem i akwarelą - "nasza" kopia obrazu jasnogórskiego, kopia, która posłużyła później za wzór dla licznych drukowanych reprodukcji. Monochromatyczny ton tej pracy uzasadniony jest właśnie jej przeznaczeniem - powieleniem w czarno-białych reprodukcjach.

Okoliczności pobytu Chełmońskiego na Jasnej Górze opisano w 46 numerze "Tygodnika Ilustrowanego" z roku 1903, równocześnie zamieszczając na okładce reprodukcję właśnie tej "naszej" pracy.
Pisano wówczas: "zamieszczamy kopię z cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej. Jest to najwierniejsze do tej pory odzwierciedlenie oryginału dokonane z pietyczną sumiennością przez słynnego mistrza pędzla, Józefa Chełmońskiego. Należy dodać, że kopia ta powstała na zamówienie OO. Paulinów, którzy przez uzyskanie dokładnej podobizny cudownego obrazu Bogarodzicy pragnęli przyjść z pomocą malarzom częstochowskim, nie mającym możliwości należytego odtworzenia oryginału, ze względu na zmrok, panujący stale w kaplicy. Otóż w wielki czwartek r.b., w jedynym dniu, w którym obraz przez cała dobę jest zasłoniony blachą złotą, przenieśli go OO. Paulini do Skarbca i, umieściwszy w świetle dziennym, polecili skopiować wezwanemu w tym celu Józefowi Chełmońskiemu. Następnie, po wykonaniu kopii, zrobiono z niej pod kierunkiem artysty szereg zdjęć fotograficznych, które odtąd służyć będą za pierwowzór licznym malarzom częstochowskim."

Sprawę zamówienia u Józefa Chełmońskiego kopii cudownego obrazu odnotował wówczas także o. Euzebiusz Rejman, ówczesny przeor klasztoru na Jasnej Górze, przytaczający, m.in. powody, dla których zdecydowano się na jego skopiowanie: "Pierwszy /.../ to rocznica trzechsetletnia [urodzin o. A. Kordeckiego], drugi zaś ten, że malarze Częstochowy nie mając sposobności widzieć dokładnie oryginalnego Obrazu, nie mogli, choćby chcieli, dokładnie go odtworzyć. Przyczyna leży w tym, że sama kaplica, w której obraz się znajduje, jest dosyć ciemna, nadto, grubo i bogato szyta kamieniami i perłami suknia na Obrazie, odstając od niego, jeszcze więcej zaciemnia Oblicze, a zresztą sam Obraz wysoko umieszczony w Ołtarzu i raz tylko na rok w dzień Wielko-Czwartkowy, z pewnymi ceremoniami z miejsca swego bywa zdejmowany i w inną sukienkę przyodziewany."

Pracę Chełmońskiego o. Rejman ocenił bardzo wysoko, pisząc:
"P. Józef Chełmoński uwydatnił przy swej pracy dwie bardzo ważne rzeczy: znajomość zupełną tegoczesnego artyzmu i cześć głęboką dla starożytnego, który pragnął przedstawić Bogarodzicę w Obrazie cudownym. /.../ Serdeczną wdzięczność za to mają dla szanownego nestora malarzy Polskich O.O. Paulini."
Dla Chełmońskiego - człowieka głębokiej wiary - tak bliski kontakt z uświęconym modlitwą, tradycją i legendą obrazem Matki Boskiej musiał być szczególnym, głębokim przeżyciem. Warto jeszcze przypomnieć, że w trzy lata później artysta namalował obraz Pod Twoją Obronę (1906), w którym nad uśpioną wioską, na nocnym niebie jawi się - utkana ze światła i mgły - obłoczna wizja Matki Boskiej, Królowej Polski w Jej jasnogórskim wizerunku.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl