Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
CHEŁMOŃSKI Józef | BŁOTNISTA DROGA, 1882

Józef CHEŁMOŃSKI (1849-1914)

BŁOTNISTA DROGA, 1882

olej, płótno (dublaż)
60 x 92 cm
sygn. p.d.: JOSEPH CHELMONSKI | 1882 paris

Proweniencja:
Błotnista droga, obraz namalowany przez artystę w Paryżu w 1882, w 1883 wystawiony został w Galerii Georgesa Petit’a przy Rue de Séze 8, skąd zapewne trafił do zbiorów w Ameryce. W latach późniejszych był własnością znanego kolekcjonera Maksymiliana F. Węgrzynka (1892-1944), wybitnego działacza polonijnego, wydawcy nowojorskiego "Nowego Świata" (1922-1944), v-prezesa Fundacji Kościuszkowskiej i współzałożyciela Komitetu Amerykanów Polskiego Pochodzenia oraz Instytutu Józefa Piłsudskiego. O jego zbiorach, w których były jeszcze trzy inne obrazy Chełmońskiego, pisał, m.in. Antoni Słonimski w swoich Listach z Ameryki. Po śmierci Węgrzynka obraz pozostał własnością jego żony, która w 1968 sprzedała go do kolekcji Stanisława Stańczyka w Londynie. W 1975 został wystawiony na aukcji w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie’s, gdzie został zakupiony do kolekcji Michała Cieplińskiego w Waszyngtonie. Po roku 2000 obraz trafił w prywatne ręce w Kanadzie, a następnie do Polski. Dzięki uprzejmości kolekcjonera Błotnista droga od roku 2012 była eksponowana na wystawie malarstwa Józefa Chełmońskiego w Pałacu w Radziejowicach.
Informacje powyższe zawdzięczamy p. Tadeuszowi Matuszczakowi, znakomitemu znawcy twórczości Chełmońskiego i autorowi licznych prac o artyście.

"Przedostatni wieczór spędziłem w domu p. Węgrzynka, [...] który jest pocieszającym przykładem, do czego może w Stanach Zjednoczonych dojść człowiek naprawdę dzielny. [...] spotkała mnie miła niespodzianka. Od dawna [...] miałem wielki kult dla Chełmońskiego. Wiedziałem, jadąc do Ameryki, że kilkanaście zupełnie nieznanych w Polsce płócien z najlepszej epoki Chełmońskiego wywędrowało do Stanów Zjednoczonych. Po otrzymaniu złotego medalu na wystawie paryskiej, sprzedał Chełmoński sporo swych rzeczy jakiemuś Amerykaninowi [...] Co przedstawiały te płótna nie wiadomo. Otóż, wchodząc do salonu p. Węgrzynka spostrzegłem na ścianach cztery obrazy. Nie trzeba było przypatrywać się specjalnie, by poznać już od progu, że to Chełmoński. [...] Tu właśnie na Long Island w dzisiejszym New Yorku ze specjalną radością wpatrywałem się w poetyczne płótna. To rozkosz bardzo wyrafinowana. To prawie jakby czytać "Pana Tadeusza" w błyskawicznej windzie Empire State Building. /.../"
(cyt za: A. Słonimski, Listy z Ameryki..., patrz niżej: wykaz literatury)

"Błotnista droga stanowi istotny fragment stworzonej przez Chełmońskiego ogromnej, bogatej i barwnej mozaiki kresowego krajobrazu oraz toczącego się w nim życia - porywającego swą egzotyką świata, który na oczach artysty stopniowo odchodził w niebyt w wyniku przeobrażeń cywilizacyjnych przełomu XIX i XX wieku."
(cyt za: E. Micke-Broniarek ... patrz niżej: wykaz literatury)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl