olej, płótno dublowane, 60 x 93 cm; sygn. p. d.: JOSEPH CHELMONSKI / 1882 Paris
Lata 1875 - 1887 spędza Józef Chełmoński w Paryżu, gdzie odnosi sukcesy artystyczne i komercyjne. Maluje okazałe płótna o atrakcyjnej tematyce, intrygujące sceny rodzajowe z Kresów, odznaczające się dynamiką ujęcia tematu i ekspresją malarskiej formy. Twórczość ta przyniosła uznanie artyście we Francji, jego liczne prace kupowali kolekcjonerzy amerykańscy. Znakomita passa w życiu Chełmońskiego, a także na rynku sztuki europejskiej, załamała się w 1881 r. po wprowadzeniu przez USA znaczącej podwyżki ceł na importowane dzieła sztuki. `Nadeszła epoka płócien wyra¼nie mniejszych, spokojniejszych, (...) ale fascynujących tym, co można by nazwać `małym realizmem`, zachwycającym całą masą szczegółów, poprzez które smakujemy tę egzotyczną kresową codzienność. Z tego to właśnie okresu pochodzi omawiane tu dzieło - pisze w jego ekspertyzie - opracowaniu wybitny znawca twórczości Chełmońskiego, autor licznych publikacji poświęconych artyście - Tadeusz Matuszczak. (...) Dech zapiera i uznanie budzi malarska swoboda, z jaką Chełmoński, pewnymi, długimi pociągnięciami pędzla, buduje tę swoistą architekturę kresowych miasteczek (...) Obraz malowany jest z charakterystyczną dla paryskiego okresu twórczości Chełmońskiego, dynamiką pociągnięć i dotknięć pędzla (....)`. Autor ekspertyzy identyfikuje opiniowany obraz z pracą Une Route Boueuse (Błotnista droga) wystawioną w 1883 r. na Exposition Internationale de Peintre w paryskiej Galerie Georges Petit. Brak wiedzy o losach obrazu od tego czasu aż do 1936 r., kiedy to Antoni Słonimski wymienia go w Listach z Ameryki dla warszawskich `Wiadomości Literackich`, a widział obraz w nowojorskich zbiorach Maksymiliana Węgrzynka, wydawcy polskojęzycznej gazety `Nowy Świat`. W 1968 r. wdowa po wydawcy sprzedaje obraz Stanisławowi Stańczykowi, londyńskiemu kolekcjonerowi sztuki polskiej. Ze zbiorów Stańczyka Błotnista droga trafia w 1975 r. na aukcję w londyńskim Domu Aukcyjnym Christie`s, gdzie zakupił obraz amerykański kolekcjoner Michael Ciepliński, skąd na początku obecnego wieku trafia do prywatnych rak w Kanadzie, a następnie pojawia się na rynku polskim. W ekspertyzie - opracowaniu obrazu Błotnista droga Tadeusz Matuszczak podaje obfitą - zajmującą dwie strony maszynopisu - bibliografię obrazu.
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl