olej na papierze naklejonym na tekturę, 12 x 24,5 cm, na odwrocie kartka wystawowa z "Zachęty" (wystawa szkiców J.Chełmońskiego), VII.1922 jako "wł.dr J.Gutkowski" oraz późniejsza pieczątka własnościowa lekarza Jerzego Wroniewicza, także napis ołówkiem "Własność A.Burska (?)"
"Chełmoński pojechał na Ukrainę w lecie 1870 roku. Zauroczyła go swoją żywiołowością, malowniczą i romantyczną egzotyką życia codziennego. Tu ożywała mickiewiczowska poezja, tu też nabierały życia obrazy Kossaka. ŚREDNICA:...] Jeszcze wiele lat później mówił malarz o tej ziemi z nadzwyczajnym zachwytem jako o raju swej młodości: "Wolność, bezgraniczne przestrzenie, cudownie skomponowane horyzonty o różnorodnych planach, lasy, jary, chutory, ŚREDNICA:...] czarujący kraj swobody i bajki" (Tadeusz Matuszczak, Polska Józefa Chełmońskiego, Warszawa 2002, s.10). "Nie maluje on ani farbą, ani barwami, posługuje się wyłącznie tonem-poszumem barw, jakich nie znajdziesz na palecie. Prawdziwość tonu oparta jest na zapatrzeniu się w przyrodzie polskiej. W pogoni za najwierniejszym tonów tych oddaniem nie troszczy się Chełmoński o formę lub jej realizm (uwagi powyższe stosuje się tylko do szkiców wystawionych w Zachęcie, które traktujemy jako laboratorium artysty), nie troszczy się o czystość barw, która już grała we współczesnym mu Manecie. Ton i nastrój - hasła monachijskiego malarstwa, są dwoma skrzydłami, na których się opiera talent Chełmońskiego" (z recezji wystawy w "Południu").
CHEŁMOŃSKI Józef
Był jendym z najwybitniejszych malarzy XIX w. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec. Studia rozpoczął w Klasie Rysunku w Warszawie (1867-1871r.) oraz w prywatnej pracowni W. Gersona. W latach 1871-1874 pobierał nauki w monachijskiej Akademii u A. Strähubera i H. Anschütza. W Monachium związał się z polską kolonią artystyczną skupioną wokół J. Brandta i M. Gierymskiego. Malowal sceny rodzajowe, pędzące końskie zaprzęgi, krajobrazy. Oryginalność i egzotyka jego obrazów zapewniała mu powodzenie i liczne zamówienia, niestety obniżyło to poziom artystyczny prac. Jednak po powrocie do kraju i ponowne zetknięcie się z przyrodą wpłynęło na odrodzenie jego twórczości. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże, ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa oraz sceny podkreślające związek człowieka z naturą.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl