olej na płótnie, 26,5 x 44 cm sygnowany l.d. "J. Brandt" Z ekspertyzy Mariusza -Klareckiego: "Interesująca praca Józefa Brandta z późnego okresu twórczości artysty. [...}. Dominującym, a zarazem najciekawszym elementem kompozycji jest scena ostatniego namaszczenia udzielanego przez duchownego rannemu żołnierzowi. Temat wyjątkowy i niepowtarzalny w batalistycznej twórczości Brandta [...}. Dodatkowym atutem jest doskonały stan zachowania lica płótna (nietkniętego ręką konserwatora) [...}
Scena namalowana przez Józefa Brandta, sądząc po strojach postaci, przedstawia najprawdopodobniej epizod z Konfederacji Barskiej. [...}Do kilku najznakomitszych płócien Brandta opowiadających o Konfederacji Barskiej należą m.in.: Obrona zaścianka nazywana również Konfederaci Barscy (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz Alarm (Muzeum Narodowe w Warszawie). [...} Sposób malowania płótna jest szybki, lecz swobodny i dokładny Artysta doskonale namalował pełne ekspresji, skręcone ciało konia. [.]Obraz charakteryzuje ciekawy sposób budowania kompozycji w głąb, lekko w górę - z wyznaczeniem napięć kierunkowych budowanych poprzez postacie dwóch jeźdźców oraz wóz z rannym konfederatem. [...}Sygnatura obrazu jest z pewnością pisana ręką mistrza; ze względu na mały wymiar pracy autor czasami ograniczał się do skrótu imienialub zaledwie do inicjałów imienia i nazwiska. [.] Uważam przedstawiony mi do analizy obraz [...} za niewątpliwą pracę Józefa Brandta z późnego okresu twórczości artysty - ok. 1910 r. Uważam także, że, analizowana kompozycja malarska dorównuje wielu ciekawym obrazom z najlepszego okresu twórczości Józefa Brandta i daleka jest od manierycznych, powtarzalnych tematów powstałych jedynie w celach komercyjnych u szczytu powodzenia artysty. [...} Wnosi do twórczości mistrza nieznany szerzej temat, podejmowany w ostatnich latach życia"
W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl