akwarela, kredka, ołówek/papier, 31,3 x 38,7 cm sygnowany l.d.: 'Józef Brandt | z | Warszawy' na papierze znak wodny papieru
LITERATURA: - porównaj: E. Micke-Broniarek, Tematy rodzajowe w malarstwie Józefa Brandta, w: Józef Brandt (1841-1915). Między Monachium a Orońskiem, pod red. M. Bartoszek, kat. wyst. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 20 czerwca - 25 października 2015, Orońsko 2015, s. 13-16, 93 (il.), 94 (il.) - porównaj: W. Husarski, Józef Brandt, Warszawa 1949, s. 17 (il.)
Przyjechawszy do Monachium w 1862 roku, Józef Brandt szybko osiągnął status przywódcy polskiej kolonii artystycznej w "Atenach nad Izarą". Jak wielu polskich artystów studiował w Akademii w klasach Alexandra Strähubera oraz Karla Piloty'ego, potem także w znanej prywatnej pracowni Franza Adama oraz u mistrza akwareli Theodora Horschelta, który słynął z przedstawień wojny kaukaskiej (1817-1864). Osiągając liczne sukcesy, Brandt założył w 1870 roku stałą pracownię, w której od połowy dekady prowadził nieformalną szkołę artystyczną. Lata 70. XIX wieku przyniosły artyście stabilizację, przede wszystkim finansową. Brandt na co dzień przebywał w Monachium, lecz latem wyjeżdżał do majątku w Orońsku nieopodal Radomia. Artysta wielokrotnie odbywał studyjne wyprawy na Ukrainę, która wpływały zarówno na jego malarstwo, jak i kolekcjonerstwo. Przywoził stamtąd liczne historyczne pamiątki, rzemiosło czy broń, a wszystkie one służyły mu następnie jako rekwizyty w pracach malarskich. W latach 70. Brandt w swojej twórczości często kierował się w stronę akademickiego egzotyzmu, barwnej wizji świata wschodnioeuropejskiego "orientu", który ożywiał realistyczną konwencją malarską. Kanwę jego prac stanowiły błahe, dotyczące prowincjonalnego życia sceny, z których zaloty nieraz pojawiały się w jego twórczości. Zaaranżowany motyw przetwarzany był na potrzeby rynku sztuki, na którym Brandt świetnie funkcjonował, a przecież Monachium w drugiej połowie XIX stulecia było jedną z artystycznych stolic Europy. Inspirację dla tego typu prac stanowił silnie obecny w polskim malarstwie motyw pożegnania żołnierza, ale też kresowa twórczość ludowa, konkretnie poezja i śpiewane dumki. Artysta barwny folklor i poetyczną przyrodę nasączał pierwiastkiem uczuciowym, podejmując miłosny motyw. Prezentowana kompozycja "Zaloty" powstała w połowie lat 70. i jest jedną z wariacji na temat zalotów. Podobną twórczą koncepcją odznaczają się dużych rozmiarów płótna tamtego czasu, "Zaloty. Kozak z dziewczyną przy studni" (1875, Muzeum Narodowe w Kielcach) oraz "Zaloty" (1874, Muzeum Narodowe w Warszawie). Akwarelowy obraz bezpośrednio odpowiada dwóm kompozycjom olejnym, jednej znanej z monografii artysty autorstwa Wacława Husarskiego (1949) oraz innej, która w 2000 roku pojawiła się na polskim rynku aukcyjnym.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl