olej na płótnie, 36,5 x 45 cm, sygnowany p.d. "JB" Dołączone orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego - zaprzysiężonego biegłego sądowego w zakresie dzieł sztuki (wystawione w Krakowie 4.X.1949 r.)
Ekspertyza Mariusza Klareckiego Szkic ma charakterystyczne cechy malarstwa Józefa Brandta, przede wszystkim wybitną umiejętność oddania ruchu, brawurę i żywiołowość. Wpisuje się on w grupę przedstawień malarskich powstających od początku lat 80-tych i ukazujących mniejsze epizody batalistyczne lub sceny z udziałem koni, na przykład: Alarm z ok. 1880 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie), Walka o sztandar z 1882 r. (wł. prywatna) i W pogoni z ok. 1890-1900 (wł. prywatna), których wspólną cechą jest dynamika kompozycji i ekspresja ruchu. Potyczka wydaje się być szczególnie bliska stylistycznie i tematycznie znanemu dziełu Brandta Pojmanie na arkan z 1882 r. (Muzeum Narodowe w Poznaniu). Zdaniem dr. Kazimierza Buczkowskiego obraz ten jest "[...] niewątpliwie oryginalnym dziełem Józefa Brandta i ma cechy talentu tego artysty [...], również i sygnatura jest oryginalna". W ekspertyzie Mariusza Klareckiego czytamy: "Studium olejne Potyczka jest żywiołowym zapisem ruchu, zakreślonym niemal kilkoma trafnymi ruchami pędzla przez Józefa Brandta. Szkic utrzymany jest w jasnej, nasyconej kolorystyce o perfekcyjnym rysunku, dynamicznej, swobodnie malowanej scenie oraz czytelnej anegdocie".
W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl