olej, płótno, 39,8 × 31,3 cm sygn. p. g.: Józef Brandt z Warszawy Na odwrocie nalepka wystawowa: Józef Brandt - uczniowie i przyjaciele, Muzeum Okręgowe w Radomiu, grudzień 1998 - maj/lipiec 1999 oraz nalepka depozytowa z Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Obraz posiada ekspertyzę Zofii Katarzyny Posiadały Wieloletni depozyt w Muzeum Okręgowym w Radomiu Wystawiany: Józef Brandt. Pracownia artysty, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 30 maja - 1 września 2000 Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (depozyt) Reprodukowany: Józef Brandt. Pracownia artysty, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 30 maja - 1 września 2000, s. nlb.
Prezentowany w katalogu "Portret mężczyzny" pędzla Józefa Brandta stanowi okazję do poszerzenia kolekcji o obiekt, będącym niezwykłym rarytasem na rynku aukcyjnym. Malarstwo portretowe nieczęsto pojawia się na aukcjach w kontekście twórczości Brandta. Choć artysta zdobył rozgłos i sławę jako malarz - batalista, rozmiłowany w dynamicznych kompozycjach, był on również niezrównanym portrecistą, czego dobitny przykład stanowi oferowany na aukcji obraz, w którym dopatrzeć się można reminiscencji holenderskiej sztuki portretowej. W czasach Brandta wzorem do naśladowania, zarówno pod względem techniki, jak i tematu, było malarstwo starych mistrzów holenderskich. Zachwycano się "muzealnym tonem" ich obrazów, czyli stonowaną, monochromatyczną niemal kolorystyką. (I. Olchowska- -Schmidt, "Józef Brandt", Kraków 1996, s. 9). To właśnie ten "muzealny ton" był jedną z cech wspólnych i charakterystycznych dla środowiska monachijskiego, którego koryfeuszem był Józef Brandt. Jak pisał W. Husarski na łamach Sztuk Pięknych": "Dzieła te utrzymane są w dosyć szlachetnym, ciepłym i głębokim tonie, odziedziczonym po romantyzmie, w tonie, który obowiązuje wciąż jeszcze wśród lepszego towarzystwa malarskiego, w którym czuje się wpływ sztuki holenderskiej, i z którym bez najmniejszego powodzenia, a raczej ku ogólnemu właśnie pośmiewisku walczyć usiłują jedynie impresjoniści francuscy. (W. Husarski, "Józef Brandt", "Sztuki Piękne" 1929, R. 5, nr 10, s. 382). Statyczny wizerunek mężczyzny, którego profil wydobyty został przez Brandta po mistrzowsku operowanym światłocieniowym modelunkiem, rozświetlony w złocistych, starannie dobranych tonach, pozwala spojrzeć na twórczość i warsztat artysty z nowej perspektywy, a także ukazuje wszechstronność twórczą pierwszego z monachijczyków.
W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 zł wynosi 3% od kwoty wylicytowanej.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl