akwarela, 21,5 x 27,5 cm w świetle passe-partout, sygnowana po lewej "Józef Br." po konserwacji
Z ekspertyzy Mariusza Klareckiego: "Rok 1870 otwiera szczytowy i najbardziej dojrzały okres twórczości Józefa Brandta. Artysta ukształtował już wówczas dobry warsztat w postaci pewnego, szybkiego rysunku, co doskonale widoczne jest w przedstawionej akwareli. Przywiezione z podróży po Ukrainie prace są wyłącznie szkicami ołówkiem lub piórkiem, niekiedy podbarwione akwarelami. Brandt, choć był uczniem wspaniałego akwarelisty - Juliusza Kossaka, właśnie zrezygnował z tej techniki, używając jej niemal wyłącznie w plenerze. Dojrzałe prace olejne powstają natomiast w atelier malarza. [...] Jest to przede wszystkim szybki, barwny szkic, rodzaj notatki, oddający nie tylko formę przedstawienia, ale również barwę ludzi i zwierząt. [...] Praca ta, o wymiarach zbliżonych do kartki szkicownika może być autorskim, tzw. szybkim szkicem Józefa Brandta z pierwszej podróży na kresy w 1871 roku. Jest wysoce prawdopodobne, że tak, jak bywało u Brandta, stanowi on pierwowzór olejnej pracy ŘKozak na stanowisku, reprodukcja: I. Olchowska - Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996, s. 61 ], pozostającej w rękach prywatnych. Skrótowo potraktowana sygnatura jest niemal inicjałem artysty, co przemawia za tym, że dla artysty ten niewielki obrazek nie przedstawiał wartości handlowej, a był rodzajem osobistej notatki sporządzonej w konkretnej sytuacji".
W 1858 roku zaczął studia inżynierskie, ale pod wpływem przyjaciela Juliusz Kossaka zainteresował się malarstwem. Wyjechał do Paryża i rozpoczął studia w pracowni Leona Cognieta, wielu wskazówek udzielili mu też Henryk Rodakowski i Juliusz Kossak. W 1862 roku kształcił się w Akademii monachijskiej u Franza Adama, Teodora Horschelta i Karla von Piloty'ego. Od 1875 roku prowadził prywatną szkołę malarstwa, był honorowym profesorem Akademii Bawarskiej oraz honorowym członkiem ASP w Pradze. Na jego twórczość znacznie wpłynęła podróż na kresy wschodnie, którą odbył z Juliuszem Kossakiem. Malował obrazy batalistyczne przedstawiające wschodnie kresy Polski XVII wieku oraz sceny historyczno-rodzajowe, rodzajowe i pejzaże. Jego twórczość cechuje realizm szczegółów, swobodna kompozycja i mistrzowskie oddanie ruchu. Jego obrazy wywarły silny wpływ na malarstwo polskie. Artysta ten był najbardziej znanym przedstawicielem polskiej kolonii artystycznej w Monachium na przełomie XIX i XX wieku.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl