Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STERN Jonasz | Ptaki, które chciały latać, 1979 r.

Jonasz STERN (1904-1988)

Ptaki, które chciały latać, 1979 r.

asamblaż/płótno, oprawa autorska, szyba, 119 x 46 cm
sygnowany i datowany p.d.: `J Stern 979`
na odwrociu papierowa nalepka z opisem: `PTAKI KTÓRE NIE CHCIEŁY LATAĆ | J.STERN 1979 | 116 x 43`
asamblaż złożony z piór, kości, sznurka, materiału, piasku i farby, zamknięte w szklanej oprawie

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty, lata 80. XX w.
- kolekcja prywatna, Niemcy

Wymiar symboliczny stał się istotą sztuki Jonasza Sterna. W tym aspekcie wyraziła się jej wielkość i znaczenie. W sztuce materii odnalazł sposób na przekazanie treści najgłębszych, związanych z własnymi dramatycznymi przeżyciami z okresu wojny, jak też zawarł przesłanie uniwersalne w wymownym dialogu z tematem śmierci i przemijania. Twórczość Sterna dzieli się wyraźnie na dwa okresy. Przełom można wskazać na początku lat sześćdziesiątych. (...) Wkrótce Steni wzbogacał obrazy szkieletami ryb, kawałkami siatek i fragmentami kości. Metodzie asamblażu pozostał wierny już na stałe, aż do śmierci w roku 1988. W okresie między podróżą włoską artysty w końcu 1959 roku a powstaniem obrazu `Dół` (1964) - wymownej metafory ocalenia przed egzekucją, wskazać można okres kształtowania się najbardziej charakterystycznego stylu artysty. (...) W jaki sposób rozpoczął się etap asamblażowy w twórczości Sterna? Piotr Krakowski upatrywał bezpośrednich wpływów Burriego, którego sztukę Stern poznał podczas pobytu we Włoszech. Nowe fascynacje Sterna miały też pewne znaczenie dla członków Grupy Nowohuckiej. Początkowo sceptyczny wobec ich decyzji artystycznych, ostatecznie po przyjeździe z Włoch utwierdził młodszych artystów w podjętej decyzji, sam też uległ urokowi obrazów-przedmiotów...wystarczy tylko myśleć, myśleć językiem malarskim, a malarstwo samo nabierze realnego kształtu. Będzie obecne wszędzie tam, gdzie wyniknie naturalna potrzeba jego uaktywnienia. W jakiej formie? Tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Każdy czas stwarza swoją formę i nigdy jej nie wyprzedza" (Piotr Majewski, Malarstwo materii w Polsce jako formuła nowoczesności, Lublin 200, s. 192-195).

Kształcił się prywatnie u Pawła Gajewskiego, następnie, pod koniec lat 20. w Krakowie - w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunków Ludwiki Mehofferowej oraz w Akademii Sztuk Pięknych u Władysława Jarockiego, Fryderyka Pautscha, Teodora Axentowicza i Stanisława Kamockiego. W okresie II wojny światowej mieszkał w lwowskim getcie. Działał w konspiracji, uciekał z transportu do obozu zagłady w Bełżcu, uniknął masowego rozstrzelania. W 1945 wrócił do Krakowa i związał się ze środowiskiem skupionym wokół Tadeusza Kantora. Działał w odnowionej po wojnie Grupie Krakowskiej (należał do jej przedwojennych założycieli). Na przestrzeni lat 50. i 70. wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1958 zajmował się kolażami, do których dołączał rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin; kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla człowieka - śmierci i przemijania.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STERN Jonasz
W latach 1929-1933 studiował w ASP w Krakowie. Został usunięty ze Związku Artystów Plastyków za działalność polityczną. Od 1941r. przebywał w getcie lwowskim, a po jego likwidacji wyjechał na Węgry. W 1945r. osiadł w Krakowie. W latach 1954-1974 wykładał w krakowskiej uczelni. Jego obrazy powstawały pod wpływem sztuki abstrakcyjnej i kubizmu. Stosował technikę olejną, a pod koniec lat 40-tych również gwasz, monotypie i dekalkomanie. Od 1958r. zajmował się także kolażami, do których dołączył rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin. Kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla ludzi-śmierci i przemijania.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl