Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STERN Jonasz | Martwa natura, 1948 r.

Jonasz STERN (1904-1988)

Martwa natura, 1948 r.

olej/płótno, 69,5 x 53 cm

POCHODZENIE:
- zakup bezpośrednio od artysty
- kolekcja prywatna, Kraków

WYSTAWIANY:
- "Jonasz Stern. Powrót do Lwowa. Krajobraz milczenia", Muzeum Narodowe we Lwowie, 22.07- 17.08.2008
- "Stulecie Sterna. Prace Jonasza Sterna (1904-1988) z lat 30. i 40.", Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, 7.04-29.05.2005
- "Wokół Grupy Krakowskiej: malarstwo i prace na papierze", Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 22.04-31.05.2001
LITERATURA:
- Jonasz Stern. Powrót do Lwowa. Krajobraz milczenia, katalog wystawy w Muzeum Narodowym we Lwowie, 2008, s. 24 (il.), poz. kat. 19
- Stulecie Sterna. Prace Jonasza Sterna (1904-1988) z lat 30. i 40., katalog wystawy w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Sopot 2005, s. 16 (il.), poz. kat. 18
- Wokół Grupy Krakowskiej: malarstwo i prace na papierze, [red.] J. Przygońska, katalog wystawy w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2001, s. 8 (il.)

Poszukiwania z kręgu sztuki konstrukcyjno-geometrycznej są charakterystyczne dla twórczości Jonasza Sterna schyłku lat 40. W 1948 r. artysta wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej zorganizowanej przez Tadeusza Kantora oraz Mieczysława Porębskiego w Krakowie. Ekspozycja ta, choć nawiązywała przede wszystkim do krakowskich doświadczeń, stanowiła przegląd twórczości sztuki nowoczesnej ówczesnej Polski i była próbą obrony świata artystycznego przed zacieśniającą się pętlą polityki kulturalnej władz stalinowskich w końcu lat 40. - świata artystycznego, dla którego Jonasz Stern jako współtwórca Grupy Krakowskiej, działającej zarówno przed, jak i po II wojnie światowej, był niewątpliwie jedną z kluczowych postaci. "Przedwojenna Grupa Krakowska - wspominał - wyszła od spraw politycznych. One były przynajmniej dla niektórych z nas, jak choćby dla Lewickiego i dla mnie, wówczas pierwsze. Artystyczne były drugie, dlatego musiały być do politycznych adekwatne". Nie mieli żadnego wyznaczonego programu, o artystycznych patronach Grupy malarz pisał po latach: "Byliśmy zahipnotyzowani ich malarstwem - poetyką Chagalla, dramatycznością Picassa, porządkiem Légera, ostrością polityczną Grosza, charakterem i formą nowoczesnego teatru Piscatora. Jeśli chodzi o polskich artystów, szczególnie zainteresowały nas idee Szczuki, teoria widzenia Strzemińskiego, koncepcje architektoniczne Syrkusów, malarstwo Stażewskiego. Często bywał w Krakowie Leon Chwistek (...). Nasza praca artystyczna rozwinęła się w klimacie idei tych artystów, często bardzo różniących się od siebie, ale torujących drogę nowej wizji świata i związanych z postępowym ruchem społecznym". W trakcie drugiej wojny światowej artysta był uwięziony w lwowskim getcie. Wieziony przez Niemców wraz z innymi Żydami do obozu zagłady w Bełżcu zbiegł z transportu. Kilka dni później udało mu się przeżyć zbiorową egzekucję. Ukrywał się do końca wojny. Po zakończeniu okupacji artysta powrócił do Krakowa i związał się z Grupą Młodych Plastyków, a następnie z tzw. Drugą Grupą Krakowską. Uprawiał malarstwo sztalugowe i grafikę. W powojennej twórczości początkowo zwrócił się ku abstrakcji, w której aluzyjnie nawiązywał do form świata rzeczywistego. Uważał, jak inni młodzi twórcy tego okresu wywodzący się z przedwojennej lewicy, że tylko awangarda "kontynuująca swój tradycyjny dialog z myślą postępową jest w stanie sprostać nowej, społecznej roli sztuki, a jedynym językiem wyrażającym przełomowy charakter nowej rzeczywistości może być język form nowoczesnych" (Krystyna Czerni). Janusz Bogucki pisał o ich charakterze, że tak u Sterna, jak u Jaremianki i Tadeusza Kantora polegają "(...) na przesuwaniu się od form abstrakcyjnych ku organicznym, przy czym w treści uczuciowej obrazów radość pięknej konstrukcji ustępuje po części miejsca motywom grozy i cierpienia. W kompozycjach olejnych Stern pozostaje [jednak] stosunkowo najbardziej wierny problemom konstrukcyjnym".

Kształcił się prywatnie u Pawła Gajewskiego, następnie, pod koniec lat 20. w Krakowie - w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunków Ludwiki Mehofferowej oraz w Akademii Sztuk Pięknych u Władysława Jarockiego, Fryderyka Pautscha, Teodora Axentowicza i Stanisława Kamockiego. W okresie II wojny światowej mieszkał w lwowskim getcie. Działał w konspiracji, uciekał z transportu do obozu zagłady w Bełżcu, uniknął masowego rozstrzelania. W 1945 wrócił do Krakowa i związał się ze środowiskiem skupionym wokół Tadeusza Kantora. Działał w odnowionej po wojnie Grupie Krakowskiej (należał do jej przedwojennych założycieli). Na przestrzeni lat 50. i 70. wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1958 zajmował się kolażami, do których dołączał rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin; kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla człowieka - śmierci i przemijania.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STERN Jonasz
W latach 1929-1933 studiował w ASP w Krakowie. Został usunięty ze Związku Artystów Plastyków za działalność polityczną. Od 1941r. przebywał w getcie lwowskim, a po jego likwidacji wyjechał na Węgry. W 1945r. osiadł w Krakowie. W latach 1954-1974 wykładał w krakowskiej uczelni. Jego obrazy powstawały pod wpływem sztuki abstrakcyjnej i kubizmu. Stosował technikę olejną, a pod koniec lat 40-tych również gwasz, monotypie i dekalkomanie. Od 1958r. zajmował się także kolażami, do których dołączył rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin. Kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla ludzi-śmierci i przemijania.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl