collage, tempera na płótnie, 40 x 57 cm, sygnowany p.d. "Stern", na odwrocie (na płótnie) nalepka z wystawy indywidualnej w Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku VIII-X 1977 (nr kat. 28) oraz nalepka z odręcznie wypisanymi danymi o obrazie
Prezentowany na wystawie indywidualnej Sterna w Muzeum M. Kopernika we Fromborku (VIII-IX 1977, nr kat. 28, brak reprod.). Reprodukowany w publikacji Heleny Blum Jonasz Stern, Kraków 1978, s. 51 [zapewne przez pomyłkę podano wymiary: 40 x 48 cm, różniące się od rzeczywistych].
Od około 1960 r. Stern zaczął tworzyć kolaże ("Tablice") składające się z ułożonych na płótnie lub płycie, wysuszonych szczątków ryb, sieci wędkarskich i tkanin. Kompozycje te zabarwiał w jednolitej tonacji i umieszczał w oszklonych gablotach. W następnych latach ewoluowały one pod względem użytych materiałów i sposobu ich ułożenia. W latach 70. używał także kostek zwierzęcych, zarazem upraszczając kompozycję. Coraz większą rolę zaczęła odgrywać pofałdowana tkanina o monochromatycznej barwie. Kolaże Sterna są tylko częściowo abstrakcyjne ponieważ mogą przypominać np. pejzaże lub znaki. Cechuje je niepokojący, dramatyczny nastrój, ale nie są brutalne. Mają charakter metaforyczny i skłaniają do refleksji nad przemijaniem. Tworzący je artysta-kreator powodował, że szczątki niegdyś żywych istot zaczynały egzystować w nowej formie, jako część dzieła sztuki. Nie bez znaczenia dla tej twórczości Sterna były jego osobiste przeżycia z czasów okupacji (ocalał ze zbiorowej egzekucji). W proponowanej przez nas pracy z cyklu Krajobrazów zdradliwych zwraca uwagę kontrast białej kości z otaczającą ją czernią.
STERN Jonasz
W latach 1929-1933 studiował w ASP w Krakowie. Został usunięty ze Związku Artystów Plastyków za działalność polityczną. Od 1941r. przebywał w getcie lwowskim, a po jego likwidacji wyjechał na Węgry. W 1945r. osiadł w Krakowie. W latach 1954-1974 wykładał w krakowskiej uczelni. Jego obrazy powstawały pod wpływem sztuki abstrakcyjnej i kubizmu. Stosował technikę olejną, a pod koniec lat 40-tych również gwasz, monotypie i dekalkomanie. Od 1958r. zajmował się także kolażami, do których dołączył rybie szkielety i drobne kości oraz kawałki tkanin. Kierował w ten sposób uwagę odbiorców na tematy najważniejsze dla ludzi-śmierci i przemijania.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl