Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SKARŻYŃSKI Jerzy | Pi (Pitecantropus erectus) - plansza komiksowa nr 2, 1982 r.

Jerzy SKARŻYŃSKI (1924 - 2004)

Pi (Pitecantropus erectus) - plansza komiksowa nr 2, 1982 r.

akwarela, tusz/papier, 42,5 x 32 cm
na odwrociu opisany: '① Jerzy Skarżyński | 1982', pieczątka: 'art. 42 ust. 1 | ustawy z 62r.' poniżej opisany: 'NF 3 '97| str 20| F. Ludow 5| 210 x 295 cm', pieczątka: 'WOZ | Przedmiot nie podlega | zakazowi wywozu za granice| 02 III 1603/86'

LITERATURA:
- Katarzyna Filimoniuk, Jerzy Skarżyński, Chwile z życia malarza i scenografa, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica 2004, s. 44-45, 43 (il.)

„Jednego roku we Włoszech, w Forni, zorganizowano wystawę sztuki komiksu polskiego, nie było jeszcze wielu rysowników, toteż większość prac dałem sam, zresztą wszystko od razu zostało sprzedane; w zasadzie jako jedyny z Polaków pozbyłem się wszystkich swoich prac.
Wymyśliłem Wtedy historyjkę do komiksu bez tekstu, dosyć skomplikowaną i zawiłą. Nazwałem ją Pi - Pitekantropus erectus: człowiek wyprostowany, chodzący na dwóch nogach.
Mój bohater rysuje eksplozje, zniszczony świat na zewnątrz, siedzi w pomiętej bieliźnie, w stroju pajacyka, rysuje… chociaż idzie mu to strasznie ciężko, widać, że ma szerokie inspiracje, kopiuje monografie Renoire'a, reprodukcje rzeźby Rodina...
Ma też laleczkę, z którą nie wie, co zrobić, gwałtownie odkłada ją, właściwie wyrzuca... W tym momencie wybucha bomba atomowa, potworna eksplozja! Pi wyskakuje z domu – zdążył założyć tylko kapelusz i trencz, jest wciąż w tym samym stroju pajacyka, w gaciach na guziczki i bawełnianej koszulce i w tym zniszczonym świecie rozpoczyna swoją wędrówkę. Najpierw wśród trupów, potem przez leje i ruiny… Nagle widzi dziewczynkę, tę samą laleczkę, którą chciał narysować i którą odrzucił. Teraz jednak okazuje się, że jest żywa. Biegnie za nią, biegnie i nagle. . . Wbiega do grobowca. W grobowcu wpada do jeziora, odbywa kolejną podróż po innym, dziwnym świecie, i tak przez czterdzieści parę stron.
Laleczka prowadzi go na bezdroża, schody załamują się nagle, równocześnie pojawiają się dziwne stworzenia, jakiś przedpotopowy myśliwy, który wypuszcza rurkę, owija pajacyka śliną i nasz Pi cały jest omotany kokonem – wystają mu tylko oczy. Stwór ucieka gdzieś dalej, pajacyk z trudem się wyswobadza, gotowy na dalsze przygody, jest dzieckiem – laleczką, takim małym embrionikiem, człowiekiem niedojrzałym. Nagle embrionik przemienia się w przedpotopowego gada, dostaje się w inny świat, potem jakoś magicznie wraca (poprzez inne przygody i postaci) do swojego świata. Pi w końcu znajduje laleczkę w trenczu, zabija ją, ucieka przez kratę ściekową, wychodzi po schodach, wojny już dookoła nie ma, ale wszystko zostało zniszczone... Wreszcie dociera na brzeg morza, na horyzoncie majaczy zarys wyspy. Wskakuje do wody i płynie W kierunku nieznanego lądu. Ma nadzieję, że tam właśnie uda mu się przeżyć wszystkie ziemskie kataklizmy.
Koniec.
Taki sen – nie sen, los człowieka na biednej ziemi”.

Katarzyna Filimoniuk, Jerzy Skarżyński, Chwile z życia malarza i scenografa, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica 2004, s. 44-45
W czasie wojny studiował w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Był malarzem i scenografem; stworzył wraz z żoną scenografię i kostiumy m.in do filmów Wojciecha Hasa "Lalka" i "Pamiętnik znaleziony w Saragossie". W czasie okupacji związany był z grupą młodych plastyków i podziemnym teatrem Tadeusza Kantora. W latach 1946-49 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej i ASP w Krakowie. W dekadzie 1948-58 był scenografem w "Teatrze Groteska" w Krakowie, wraz z Marią Jaremą i Kazimierzem Mikulskim wywarł znaczący wpływ na styl tego teatru. Wspólnie z żoną projektowali też scenografię do przedstawień operowych, m.in. do Krzysztofa Pendereckiego (Hamburg, 1969), "Balu maskowego" Giuseppe Verdiego (Warszawa, 1977). Był wykładowcą Studium Scenografii przy krakowskiej ASP. Zajmował się także rysunkiem, ilustracją książkową oraz plakatem.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SKARŻYŃSKI Jerzy
Urodził się w 1924 w Krakowie. W czasie wojny studiował w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Malarz i scenograf; w czasie okupacji związany z grupą młodych plastyków i podziemnym teatrem Tadeusza Kantora; 1946-49 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej i ASP w Krakowie; 1948-58 scenograf w "Teatrze Groteska" w Krakowie, wraz z W. Jaremą i K. Mikulskim wywarł znaczący wpływ na styl tego teatru; 1958-1990 wraz z żoną L. Mintycz-Skarżyńską (1920-94) pracował dla Starego Teatru w Krakowie (m.in. "Indyk, Kaligula", "Opera za trzy grosze", "Tango", "Proces", "Hamlet", "Oresteja", "Diabły z Loudun"), dla innych teatrów w kraju i za granicą oraz do filmów ("Sanatorium Pod Klepsydrą", "Pamiętnik znaleziony w Saragossie", "Lalka", "Historia żółtej ciżemki"). Wspólnie z żoną projektowali też scenografię do przedstawień operowych, m.in. do K. Pendereckiego (Hamburg, 1969), "Balu maskowego" G. Verdiego (Warszawa, 1977). Jest wykładowcą Studium Scenografii przy krakowskiej ASP. Zajmuje się także malarstwem, rysunkiem, ilustracją książkową, plakatem; jest profesorem ASP w Krakowie.
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl