POCHODZENIE: - kolekcja O. J. Lewandowskich, Warszawa - kolekcja prywatna, Polska
WYSTAWIANY: - "VII Wystawa Grupy Krakowskiej", Galeria Krzysztofory, Kraków, 28.05-22.06.1966
LITERATURA: - Jerzy Madejski, Jerzy Nowosielski, Kraków 1973, s. 72 (jako “Akt")
OPINIE: - Do pracy dołączony certyfikat Fundacji Nowosielskich
"Obrazy Nowosielskiego nabrały ostatnio szczególnej lapidarności. Akt powiększony, jakby przekraczający ramy obrazu, namalowany jakżeż prosto i z wielkim wyrafinowaniem zarazem. To sztuka o wymowie erotycznej, a równocześnie kontemplacyjna w swej od malarstwa ikonowego przejętej, ale bardzo współczesnej formie". Maciej Gutowski, Wiadomości plastyczne, Grupa Krakowska (ciąg dalszy), "Dziennik Polski", nr 274, 18.09.1968
Zagadkowy mariaż motywów abstrakcyjnych i figuratywnych daje się wyśledzić w sztuce Nowosielskiego właściwie od początku jego kariery. Już w latach 50. artysta eksperymentował z syntetyzacją i geometryzacją form. Początkowo polem tych poszukiwań były pejzaże, martwe natury i kompozycje pomyślane z góry jako abstrakcyjne. Akty istniejące na granicy figuracji pojawiają się dopiero w końcu lat 50. Prezentowana kompozycja "Wiosna" z 1966 roku jest reprezentatywnym przykładem takiej pracy. Modelka jest pozbawiona indywidualnych cech. Ciało o odrealnionym kolorze wygięto w kształt litery U, tak, że tworzy rodzaj ramy dla czarnego tła. Centrum obrazu Nowosielskiego stanowi pustka ujęta w geometryczne, ascetyczne formy. Taki układ kompozycji budzi skojarzenie z ikoniczną pracą Nowosielskiego - "Toaletą" z 1959 roku (Muzeum Narodowe w Warszawie), której centrum stanowi pusta rubinowa ściana zamknięta z jednej strony ciałem modelki, z drugiej toaletką. "Wiosna" doprowadza zarysowany wtedy układ form do szczytowego punktu. Artysta stworzył swój obraz, posługując się powściągliwym, minimalistycznym układem brył i stonowaną kolorystyką. Oszczędność i umiar sprawiły, że malarstwo artysty często porównywano z wyważoną abstrakcją geometryczną. Jerzy Stajuda pisał: "Trudna jest do wyjaśnienia sprawa `abstrakcyjnych` obrazów Nowosielskiego. Wydaje się, że jest w nich coś więcej niż konstrukcja, jakiś czynnik orficki, aluzje do harmonii, które nie były wynalezione przez umysł ludzki, lecz z przyzwolenia boskiego zostały objawione Pitagorasowi. Tak czy inaczej rozliczne doświadczenia konstrukcyjne pozwoliły na zbudowanie dzieł karkołomnie trudnych, gdzie na jednej płaszczyźnie koegzystuje kilka obrazów o różnej treści, tkance, gamach" (J. Stajuda, Nowosielski, "Współczesność" nr 8, 16-31 1963).
Prezentowany obraz powstał w krakowskiej pracowni artysty. Nowosielski we wrześniu 1962 roku wrócił razem z żoną do miasta z Łodzi. W październiku 1962 roku miał rozpocząć pracę pedagogiczną na krakowskiej ASP. Zamieszkał w domu wybudowanym przez swoich rodziców w latach 50. przy ulicy Narzymskiego. Tam też urządził pracownię. W ciągu kilku kolejnych lat współpracował ściśle z Grupą Krakowską. Razem z jej członkami wystawiał regularnie w Galerii Krzysztofory. Jego prace eksponowano w tym okresie także w Warszawie, Łodzi, Berlinie, Paryżu, Londynie, Mediolanie, Tel Awiwie i Essen.
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl