Serigrafia, papier 98,9 x 68,8 cm (w świetle passe-partout) Sygnowany l. d.: AKT, po środku EA oraz p. d.: Jerzy Nowosielski 1992
Jerzy Nowosielski malarz abstrakcji, martwych natur, portretów, pejzaży, scen rodzajowych i aktów. W 1940 r. wstąpił na wydział Malarstwa Dekoracyjnego Kunstgewerbeschule w Krakowie do prof. S. Kamockiego, później na ASP w Krakowie, gdzie studiował m.in. u prof. E. Eibischa, H. Rudzkiej-Cybisowej. Związał się z kręgiem T. Kantora, który to w 1957 r. przerodził się w reaktywowaną Grupę Krakowską. Przedwojenne wyjazdy do Lwowa i Łowry Poczajowskiej zrodziły w nim fascynację prawosławiem i malarstwem ikonowym. Pełne wyzwolenie własnego sposobu malowania nastąpiło w 1947 r. Nowosielski należy do najbardziej oryginalnych zjawisk polskiej sztuki XX w. Jej wyróżniającą się cechą jest charakterystyczna podwójność splecenie wartości tradycyjnych ze wzorami nowoczesnymi. Sceny całkowicie współczesne malowane w sposób bizantyjski stają się enigmatycznie nieziemskie. Jednocześnie motywy wyraźnie duchowe i ponadczasowe mają w jego dziełach konkretność bezpośredniego doświadczenia. Cechą malarstwa Nowosielskiego jest eliminacja wszystkiego, co zbędne dla zwartości budowy obrazu oraz koncentracja na ściśle określonych motywach. Specjalne miejsce w tej twórczości mają akty, jak też przedstawienia kobiet w ogóle. Zwraca w nich uwagę ułożenie postaci, często na obrzeżach kompozycji malowideł oraz ich ekspresja i gesty. Kształty Nowosielskiego są przestrzenne, gdyż artysta umieszcza je na tłach przeważnie pustych i rozległych a przez odpowiednie ułożenie ustala pewne relacje, które dają efekty wgłębne (odbicia w lustrze, sceny widziane przez drzwi, okno). Precyzyjny rysunek wskazuje na bardzo osobisty i silnie uczuciowy stosunek do malowanego przedmiotu. Malarz operuje niewielką skalą kolorów, a w portretach ogranicza się właściwie do dwóch, które są albo do siebie bardzo zbliżone albo kontrastowe. Czerpanie z malarstwa ikonowego widoczne jest w: sposobie uproszczenia i płaskiego traktowania postaci, jej wydłużeniu, rytmice graficznego konturu, charakterystycznym sposobie kładzenia dekoracyjnych świateł, zielonych cieni na policzkach. Niezależnie jednak od wpływów, potrafił w tych płótnach znaleźć także własny styl. Można by go nazwać "świadomym prymitywizmem", w którym jednak przedmioty nie tracą swej realności, dlatego obrazy jego są komunikatywne, pełne wdzięku, emanują specyficznym spokojem i statycznym wyważeniem płócien. Malarz często wystawiał swoje prace na indywidualnych wystawach w TPSP w Krakowie, ZPAP w Katowicach, Łodzi, Warszawskiej Zachęcie, Wrocławiu, Stanach Zjednoczonych, Lwowie, Lipsku, Wiedniu, Londynie, Rzymie i in.
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl