Portret mężczyzny/ na odwrocie martwa natura, 1945 r.
olej na sklejce, 48 x 41 cm sygnowany pseudonimem l.d.: "Georges Passin/1945" Atest Fundacji Nowosielskich
Malarstwo Jerzego Nowosielskiego stanowi na gruncie sztuki polskiej zjawisko bez precedensu. Artysta wcześnie, bo już w latach 40, sformułował autonomiczny sposób obrazowania i wypracował zasady swego stylu zdradzającego fascynację sztuką ruską i malarstwem ikony. Już około 1945 r. - jak twierdził Tadeusz Kantor - miał Nowosielski początki "nostalgii bizantyjskiej". Artysta w ramach swego prostego i niby-naiwnego stylu starannie i dobitnie określa granice każdej plamy barwnej. To precyzyjne okonturowanie sprawia, że malowane przez niego postacie i przedmioty stopniowo zaczynają przyjmować kształty zamknięte i skończone. Nie bez znaczenia dla autonomicznego sposobu określania przedmiotu jest także specyficzna kolorystyka obrazów Nowosielskiego - użycie kolorów ostrych, często w skontrastowanych ze sobą zestawieniach tworzących zgrzytliwe dysonanse, oparte, jak zresztą cała twórczość artysty na kontraście prymitywu i wyrafinowania. Od początku twórczości Nowosielskiego jego zainteresowania koncentrowały się wokół portretu i martwej natury. "W martwych naturach występują nieledwie wyłącznie emaliowane naczynia kuchenne sprowadzone do maksymalnie zsyntetyzowanych form, umieszczane na jednolitych tłach. Uproszczone, oschłe i dosłowne. Przez ich wyizolowanie ze zwykłego kontekstu, obdarzenie bytem niezależnym i odrealnienie przez intensywność barw - nabierają nieoczekiwanej poetyki i patosu. Dzięki ich monumentalizacji, wydzielającej linii konturowej i zgrzebnym kontrastom rozbłysków bieli lub świecącego koloru przeciwstawionego dominancie tła - zyskują one pozajednostkową, a nawet ponadprzedmiotową wymowę symboli" (B. Kowalska, Polska awangarda malarska 1945 - 1970, Warszawa 1975, s. 97).
Urodził się w Krakowie. W 1940 rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-1992 profesor ASP w Krakowie.
Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączy elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej (Podwójny portret, Toaleta, Martwa natura fantastyczna); jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności; ikoniczność jego malarstwa o tematyce sakralnej polega na przywołaniu mistyki ruskich lub bizantyjskich ikon oraz na geometrycznych podziałach wyodrębniających centrum i pobocze kompozycji. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m.in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej koło Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostazów (np. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie); Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl